17-Jun-2024, 08:26 PM
(17-Jun-2024, 07:11 PM)Jeroen S schreef: Als je met de veerpoten bezig gaat en de fiets echt al veel km gemaakt heeft, is het misschien goed om ook gelijk even die glijbusjes te bestellen die bovenin de veerpoot zitten. Het kan goed zijn dat die inmiddels ook versleten zijn. Ze kosten niet veel. Ik vind het nogal jammer een 2e bestelling te moeten doen waarbij de verzendkosten dan ongeveer hoger zijn als wat je besteld. Ik zou dus veren en busjes tegelijk bestellen. Mogelijk ook de bewegende stukjes die heen en weer gaan in de veerpoot.
Het demonteren van zo'n veerpoot is ook nog best wel een klus. Is niet bijzonder ingewikkeld, maar als je pech hebt zitten die busjes nogal vast. Ik heb uiteindelijk de m8 bout die je ziet binnenin, in ene 44x44mm houten balkje verzonken, daar beide voeten op en dan volle kracht trekken aan dat alu L deel. Hangend waren mijn 85 kilo niet genoeg om de boel in beweging te krijgen.
De veren zijn al besteld en onderweg Hopelijk dus idd niks extra nodig want helemaal eens dat het zonde is om dubbel te moeten laten verzenden. De km stand van Q501 is volgens de Cateye computer 53.205km, stuk minder dan #229 die dik boven de 90k zit. Maar de kop is er wel af na een halve ton
Ik ga het meemaken met het demonteren. Bij Q229 vond ik het meevallen, die heb ik al een aantal keer eruit gehad om de 70mm remmerij te smeren.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt