Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schakelen aan de voorkant
#6
Ik heb verschillende fietsen. De gravelhighracer en de twee rechtop fietsen hebben allemaal standaard onderdelen, met de standaard stapjes en derailleurs. Daarmee schakel ik vrij makkelijk en ook wel veel. De volgende versnelling ligt dan vaak een blad omhoog en dan ook een kransje achter omhoog, of beiden omlaag, dat kan ook.

De zelfbouw velomobiel heeft wel twee bladen, maar geen opening aan de bovenzijde, alleen onder zoals bij de QV. Daardoor is het allemaal erg lastig te zien, en de hoek van het mastje klopt niet helemaal en dat is niet bij te stellen. Allemaal ingelaminieerd. Het schakelt wel, maar echt beroerd, ik moet echt meekijken, anders valt ie eraf of komt niet op het grote blad. Omlaag gaat wel goed. (maar dan weet ik al dat omhoog lastig gaat worden.) Die schakel ik dus zelden. Maar gelukkig lukt hier het meeste op het grote blad.

In de Milan heb ik een iets groter voorblad, maar die is ook lichter. Daar heb ik zo'n Allight BB met instelbaar mastje. Dat is allemaal gelukt, maar omdat de kettingrol voor zo kort op de trapas zit, is de kettinglijn best een dingetje. 62-40, dan bleef de ketting op het kleine blad aanlopen op zijn naastliggende grote broer. Met de kettingrol verder naar binnen, schuift ook de onbelaste ketting op. Zover dat de ketting er dan direct af valt als je per ongeluk terugtrapt.
Ik heb nu een 46er en de 62er. Het schakelt best heel redelijk, maar niet zo vlotjes als de standaard fietsen.

Het gat voor is ook een stuk groter. Daardoor werkt het schakelen in 2 stapjes niet. Ik gebruik daarom het terugschakelen voor vooral als de snelheid echt terug gaat vallen. Bijvoorbeeld bij de brug bij Emmerich. Eerst een haakse bocht met een knap stijl stukje van 2 meter om op dat stomme knopje te drukken. Dat doe ik diagonaal, de neus boven de berm. Dan weer terugrollen om niet half op de weg te staan. Als het groen wordt uit stilstand dat kleine klimmetje, oversteken en daar ook weer wachten. Gelukkig wel vlak. En dan vanuit stilstand de Rijnbrug op, waar je ook geen snelheid kunt maken. Brug af ga ik dan weer naar het grote blad. Maar nog wel zachtjes rijden.

Achter heeft de Milan 10 speed 11-36 ofzo (34 kan ook). De houten VM 11 speed 11-36 achter. Beiden standaard cassettes. 11-32 in 11 speed is dezelfde stapjes als de oude 12-27 9 speed, met een 11 en de 32 erbij.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , 365cycle


Berichten in dit topic
Schakelen aan de voorkant - door Hardloper - 19-Jun-2024, 09:14 PM
RE: Schakelen aan de voorkant - door Bacchus - 19-Jun-2024, 09:52 PM
RE: Schakelen aan de voorkant - door Wim -de roetsende - 19-Jun-2024, 09:55 PM
RE: Schakelen aan de voorkant - door Merijn - 19-Jun-2024, 10:16 PM
RE: Schakelen aan de voorkant - door datakneder - 19-Jun-2024, 10:25 PM
RE: Schakelen aan de voorkant - door Jeroen S - 23-Jun-2024, 10:54 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ervaring eerste rit naar het werk
En misschien maar ...Hardloper — 09:16 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Maar dit is de a...Hardloper — 09:10 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Dat is werkelijk...Wim -de roetsende — 09:08 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Klopt. De ik was lui...bucovaina — 08:47 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Ik had waarschijnl...Wim -de roetsende — 08:29 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Maar dit is de aut...Wim -de roetsende — 08:23 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
En is de kleur ech...Hardloper — 08:13 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
En is de kleur echt ...Willeke_IGKT — 08:09 PM
wat ze zeggen
Dat is toch geen...Hardloper — 08:07 PM
wat ze zeggen
Dat is toch geen f...Lopopodium — 08:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik kwam deze special...Hardloper — 08:04 PM
wat ze zeggen
Vandaag kwam ik tere...Hardloper — 08:01 PM
Q501: het project
Nou ik hoop dat er h...Hardloper — 07:04 PM
Q501: het project
Voor de mensen die w...TimSch — 06:49 PM
Medeliggers onderweg
Fraaie moderne velom...Roepers — 06:43 PM
Medeliggers onderweg
Voor het eerst een...Hardloper — 06:18 PM
Medeliggers onderweg
Zag vandaag op het O...Roepers — 06:05 PM