25-Jun-2024, 07:46 AM
Welkom hier, leuk dat je het ligfietsen weer op pakt. Ik zou adviseren om eerst even met de gewone Baron te rijden, even weer wat ervaring opdoen. Ik heb in een eigenbouw lowracer ook al eens een 26er voorwiel gezet. Na 1 rondje van nog geen kilometer om het huizenblok was ik er wel klaar mee.
Zoals Wim al schrijft verandert de geometrie behoorlijk. De stuurhoek wordt heel veel vlakker, waardoor de fiets heel goed rechtdoor wil, maar in bochten een punt heeft waarop het stuur ineens verder instuurt, hij klapt om. Wheelflop in het engels. Ik vond dat gedrag zeer onprettig.
Verder moet je heel lange benen hebben om de trappers nog voorbij aan het voorwiel te hebben. Met zo'n 180cm zitten ze naast het voorwiel op bepaalde punten in de trapcirkel. Dat is knap vervelend, want dan kun je niet meer verder sturen.
Als je zo'n groot voorwiel 5cm naar rechts (of links) stuurt maak je een veel kleinere stuurhoek dan als je een 20 inch voorwiel 5cm instuurt. Klinkt onlogisch, maar het klopt wel. Gevolg is dat je veel minder kun insturen voordat je wiel de ketting raakt.
Met een gewone Baron, zeker als de onbelaste ketting boven het voorwiel loopt, kun je iedere fietspad bocht wel halen, met zolang je niet omvalt. Met een 26er voor kun je dat wel vergeten, enof moet je veel harder rijden om meer te hangen in de bocht en minder te sturen.
Mensen die er wel gelukkig mee worden zijn vaak lang, 190 of meer. Ik ben 182 cm en heb het idee van een lowracer met groot voorwiel wel afgeschreven. 451, de grote 20 inch is de max voor mij.
Zoals Wim al schrijft verandert de geometrie behoorlijk. De stuurhoek wordt heel veel vlakker, waardoor de fiets heel goed rechtdoor wil, maar in bochten een punt heeft waarop het stuur ineens verder instuurt, hij klapt om. Wheelflop in het engels. Ik vond dat gedrag zeer onprettig.
Verder moet je heel lange benen hebben om de trappers nog voorbij aan het voorwiel te hebben. Met zo'n 180cm zitten ze naast het voorwiel op bepaalde punten in de trapcirkel. Dat is knap vervelend, want dan kun je niet meer verder sturen.
Als je zo'n groot voorwiel 5cm naar rechts (of links) stuurt maak je een veel kleinere stuurhoek dan als je een 20 inch voorwiel 5cm instuurt. Klinkt onlogisch, maar het klopt wel. Gevolg is dat je veel minder kun insturen voordat je wiel de ketting raakt.
Met een gewone Baron, zeker als de onbelaste ketting boven het voorwiel loopt, kun je iedere fietspad bocht wel halen, met zolang je niet omvalt. Met een 26er voor kun je dat wel vergeten, enof moet je veel harder rijden om meer te hangen in de bocht en minder te sturen.
Mensen die er wel gelukkig mee worden zijn vaak lang, 190 of meer. Ik ben 182 cm en heb het idee van een lowracer met groot voorwiel wel afgeschreven. 451, de grote 20 inch is de max voor mij.