Berichten: 20
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2024
Bedankt: 8
41 x bedankt in 20 berichten
15 jaar geleden heb ik een tijd op een M5 shockproof 406 liggen forensen. Na drie jaar Waddinxveen-Amstelveen te hebben gezoefd ben ik van baan verwisseld en moest helaas dagelijks met de auto op pad.
Deze week ga ik een Optima Baron ophalen en opknappen.De voorvork ga ik veranderen naar 26 inch.
eindresultaat word dan een Baron 26/26 iemand heeft hier rij ervaring mee? Ik gebruik de Baron dan voor plezier niet om te forenzen maar lekker hard rijden.
ik hoor het graag
groetjes
Berichten: 5.904
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2131
7518 x bedankt in 3698 berichten
(25-Jun-2024, 12:27 AM)Aernout schreef: 15 jaar geleden heb ik een tijd op een M5 shockproof 406 liggen forensen. Na drie jaar Waddinxveen-Amstelveen te hebben gezoefd ben ik van baan verwisseld en moest helaas dagelijks met de auto op pad.
Deze week ga ik een Optima Baron ophalen en opknappen.De voorvork ga ik veranderen naar 26 inch.
eindresultaat word dan een Baron 26/26 iemand heeft hier rij ervaring mee? Ik gebruik de Baron dan voor plezier niet om te forenzen maar lekker hard rijden.
ik hoor het graag
groetjes
Welkom op dit forum. Veel lees- en nog veel meer schrijfplezier gewenst.
De Baron was mijn eerste ligfiets. Ik vond de fiets prima zoals die was. Ik ben benieuwd naar je verbouwing. Ik ga dit zeker volgen.
Van de Raptobike 20/26 hebben ook meerdere mensen een 26/26 van gemaakt. Niet iedereen is daar enthousiast over. Van de Baron heb ik het nog nooit eerder gehoord.
Grootste obstakel is volgens mij de geometrie. Die verandert behoorlijk. Of het een goed rijdende fiets wordt, door er alleen een 26-inch voorwiel in te zetten, weet ik niet.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.476
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 279
2864 x bedankt in 1334 berichten
Welkom hier, leuk dat je het ligfietsen weer op pakt. Ik zou adviseren om eerst even met de gewone Baron te rijden, even weer wat ervaring opdoen. Ik heb in een eigenbouw lowracer ook al eens een 26er voorwiel gezet. Na 1 rondje van nog geen kilometer om het huizenblok was ik er wel klaar mee.
Zoals Wim al schrijft verandert de geometrie behoorlijk. De stuurhoek wordt heel veel vlakker, waardoor de fiets heel goed rechtdoor wil, maar in bochten een punt heeft waarop het stuur ineens verder instuurt, hij klapt om. Wheelflop in het engels. Ik vond dat gedrag zeer onprettig.
Verder moet je heel lange benen hebben om de trappers nog voorbij aan het voorwiel te hebben. Met zo'n 180cm zitten ze naast het voorwiel op bepaalde punten in de trapcirkel. Dat is knap vervelend, want dan kun je niet meer verder sturen.
Als je zo'n groot voorwiel 5cm naar rechts (of links) stuurt maak je een veel kleinere stuurhoek dan als je een 20 inch voorwiel 5cm instuurt. Klinkt onlogisch, maar het klopt wel. Gevolg is dat je veel minder kun insturen voordat je wiel de ketting raakt.
Met een gewone Baron, zeker als de onbelaste ketting boven het voorwiel loopt, kun je iedere fietspad bocht wel halen, met zolang je niet omvalt. Met een 26er voor kun je dat wel vergeten, enof moet je veel harder rijden om meer te hangen in de bocht en minder te sturen.
Mensen die er wel gelukkig mee worden zijn vaak lang, 190 of meer. Ik ben 182 cm en heb het idee van een lowracer met groot voorwiel wel afgeschreven. 451, de grote 20 inch is de max voor mij.
Berichten: 2.765
Topics: 95
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2984
3262 x bedankt in 2261 berichten
Welkom op het forum en plaats je project maar in het zelfbouw forum. Dat we kunnen meegenieten van je bouw project.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.