26-Jun-2024, 11:45 AM
(26-Jun-2024, 12:42 AM)Frutsel schreef: Als je auto aan het rijden bent terwijl je (handsfree) aan het bellen bent, dan geven mensen teveel aandacht aan het gesprek (en dus (te) weinig aan het autorijden).Ik geloof dat het ondertussen wel vast staat dat afleiding een belangrijke factor is bij verkeersongelukken. Het is dus verleidelijk om te denken dat bellen de kans op ongelukken vergroot, maar ik denk dat die conclusie wellicht wat te kort door de bocht is. Autorijden is een ingewikkelde interactie tussen primaire en secundaire cognitieve activiteiten en omgevingsfactoren. Die factoren beïnvloeden elkaar onderling, dus niet één kant uit, vandaar dat bellen in theorie de veiligheid soms zelfs kan verhogen. Daarnaast maakt het voor de theoretische ongevalskans erg uit waar je een situatie 'met bellen' en 'zonder bellen' mee vergelijkt: met model-autorijgedrag (wat zeer weinigen consistent vertonen), of met doorsnee-autorijgedrag (autorijden en tegelijkertijd zingen, met passagiers praten, naar de radio luisteren, aan je leuke buur denken, een beetje moe van een lange werkdag, etc.). Als je telefoongebruik geïsoleerd met modelgedrag vergelijkt, neemt de ongevalskans flink toe, maar dat geldt ook voor andere "primarily cognitive secondary tasks" zoals naar de radio luisteren of met passagiers praten. Dat verklaart ook de toename in ongevalskans als je mensen in een rijsimulator (zonder radio, passagiers en andere cognitieve afleidingen) een sommetje laat maken. Omdat modelgedrag eigenlijk alleen in labs bestaat moet je dus naar realistisch rijgedrag kijken en in dat geval lijkt de kans op ongelukken tijdens rijden in combinatie met handsfree bellen niet statistisch significant groter te zijn dan zonder bellen.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane