27-Jun-2024, 11:20 AM
(27-Jun-2024, 10:18 AM)Willeke_IGKT schreef: Open wielkasten hebben duidelijke voordelen.
Het snel kunnen wisselen van de wielen.
Kleinere draaicirkel ofwel veel ruimere banden keuze voor de voorwielen.
Ik zie ook nadelen.
Minder mooi.
Potentieel meer last van (zij) wind.
Potentieel minder snel, wat vooral bij hogere snelheden uitmaakt.
In de Tuna hebben ze een compromis ontworpen, wel gesloten wielkasten maar eenvoudig te openen.
In de Bülk4More gaan ze er vanuit dat platen op de wielen in de meeste omstandigheden net zo goed zijn.
Ik hoop het binnenkort te ervaren, nu ja, het verschil tussen een Strada met doekjes en de 4More met platen, en voorheen de Quest met dichte kasten.
Kom je aan met een DF XL met open wielkasten. Daar past maximaal 32-406 in, dus "veel ruimere bandenkeuze" hangt meer van het model VM af dan van het al of niet gesloten zijn van de wielkasten.
Minder mooi is erg persoonlijk.
de DF XL had ook platen op de wielen, en redelijk krappe wielkasten, maar desondanks gevoelig voor zijwind en minder snel in vergelijking met de Tuna. (Qua formaat en vorm goed vergelijkbaar)