03-Jul-2024, 07:31 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Jul-2024, 08:05 PM door 365cycle.)
Jan gaf eergisteren aan dat hij gisteren met een duidelijk bericht zou komen. De video zegt eigenlijk gewoon helemaal niets, behalve dat hij stopt met de samenwerking met velomobiel.nl. Ik heb Jan zelf (persoonlijk) gezegd dat hij daarmee een hoop onrust en reacties veroorzaakt; zoals Marco zegt is dit gewoon niet de manier om berichtgeving te delen, vooral niet wanneer het een zakelijke samenwerking betreft. Zeker als je veel fans hebt kan je dan bergen dezelfde vragen verwachten. Dat het tot reacties verwijderen leidt was daardoor ook te verwachten, PR lijkt tot op heden niet het sterkste punt van velomobile world te zijn.
Ik laat het vanaf dit punt gewoon rusten. Zolang m'n nieuwe fiets goed gebouwd wordt en netjes afgeleverd vind ik het allang best.
Voor het vervolg maak ik me ook niet echt druk. Er zijn vrijwel geen partijen die velomobielen bouwen, maar er zijn er echt genoeg die koolstofvezel producten kunnen maken; een surfplank en de drijvers van bepaalde catamarans volgen een vergelijkbaar productieproces (binnen 10 km van mijn huis weet ik er sowieso al 3). In ons geval moet er dan fietstechniek in, maar de verdere assemblage kan je iedereen die affiniteit met fietstechniek heeft leren. Met een beetje mazzel plukken wij de vruchten van deze gebeurtenissen.
Als laatste nog een reactie op de opmerking dat Daniel Fenn óók 4 verschillende modellen heeft lopen (A9, M9, W9, W9s): Dat is maar tot op zekere hoogte zo. Waarschijnlijk moet je voor die vier een iets ander knippatroon aanhouden, waarschijnlijk zal het leggen van de matten en de verdere assemblage precies identiek zijn. Die manier van werken zorgt ervoor dat je een paar extra mallen nodig hebt, maar iemand die het W9s kunstje kent, kent dat van de A9 waarschijnlijk ook.
Stappenplannetje voor ondernemende producenten onder ons;
1. Je constateert een conflict met een afnemer en komt daar (qua prijs, kwaliteit, of whatever) niet uit. Je deelt echter een boterham, dus je vraagt hen hoe lang ze nodig hebben om een nieuwe producent te zoeken. Op basis daarvan besluit je de productie voortijdig te stoppen (zoals nu gebeurt) of dat te doen zodra die overgenomen wordt door een derde partij.
2. Voor de tussenliggende tijd probeer je een hoger tarief af te spreken om zo min mogelijk schade op te lopen van wat de ontstane situatie dan ook veroorzaakt. Desnoods kan je onder dezelfde voorwaarden doorgaan, met de mededeling dat er X producten gemaakt worden in tijdsbestek Y. Of dat een maximum, een minimum of iets daartussenin is is aan jou als ondernemer. Wees creatief. Als vereenvoudiging echt de uitdaging is kan je bijvoorbeeld ook aangeven dat ze op een bepaalde datum een aantal onafgewerkte producten af kunnen nemen voor een goede prijs, zodat je er nog even wat omzet doorheen kan blazen, en de opdrachtgever niet met een productiestop komt te zitten.
3. Oké, de veranderingen staan klaar en gaan doorgevoerd worden. Dan benader je een paar eindgebruikers die in je eigen bestand zitten met het nieuwtje, en de bindende voorwaarde dat nieuws niet uit te laten lekken. Je kijkt met welke vragen zij komen (mogelijk zitten er nog dingen tussen waar jij en je opdrachtgever nog niet eens aan gedacht hebben!) en noteert die. Je vraagt je opdrachtgever hetzelfde te doen.
4. Er is een spanningsveld tussen jou en je opdrachtgever. Je weet nu echter alle randvoorwaarden van het einde van je samenwerking. Deze zet je dus op papier, zelfs als het een informele samenwerking is. In het laatste geval is er misschien geen krabbel noodzakelijk, maar stuur je jouw inzicht van de afspraken in ieder geval per e-mail op.
5. PR time! Je weet nu precies wat je afgesproken hebt, en welke vragen je allemaal gaat krijgen. Ook al kan je je opdrachtgever niet meer zien of luchten, toch moet je nog even om tafel om af te spreken hoe alles gecommuniceerd gaat worden. Heb je daar geen zin in? Maak dan een video waarin je de belangrijkste vragen op een nette, positieve manier beantwoordt, en waarin je aangeeft wat de juiste weg is om eventuele vragen nog beantwoord te krijgen. Deze video deel deze eerst even met je opdrachtgever. Misschien willen zij de video zelfs ook op hun eigen kanaal hebben?
6. Na goedkeuring van je opdrachtgever laat je je video los op YouTube. Reacties zet je uit; klanten die vragen hebben, daar heb je namelijk al direct contact mee. Mochten er onverhoopt toch nog vragen onbeantwoord gebleven zijn die algemeen te beantwoorden zijn, dan kan je meer communicatie delen.
Het belangrijkste in dit soort situaties is mijns inziens om je klanten op hun gemak te stellen, en te zorgen dat je in een verre toekomst nog bij je opdrachtgever terecht kan. Je weet nooit hoe je elkaar nog een keer nodig hebt, of misschien zelfs tegenkomt in een toekomstig professioneel leven.
Ik laat het vanaf dit punt gewoon rusten. Zolang m'n nieuwe fiets goed gebouwd wordt en netjes afgeleverd vind ik het allang best.
Voor het vervolg maak ik me ook niet echt druk. Er zijn vrijwel geen partijen die velomobielen bouwen, maar er zijn er echt genoeg die koolstofvezel producten kunnen maken; een surfplank en de drijvers van bepaalde catamarans volgen een vergelijkbaar productieproces (binnen 10 km van mijn huis weet ik er sowieso al 3). In ons geval moet er dan fietstechniek in, maar de verdere assemblage kan je iedereen die affiniteit met fietstechniek heeft leren. Met een beetje mazzel plukken wij de vruchten van deze gebeurtenissen.
Als laatste nog een reactie op de opmerking dat Daniel Fenn óók 4 verschillende modellen heeft lopen (A9, M9, W9, W9s): Dat is maar tot op zekere hoogte zo. Waarschijnlijk moet je voor die vier een iets ander knippatroon aanhouden, waarschijnlijk zal het leggen van de matten en de verdere assemblage precies identiek zijn. Die manier van werken zorgt ervoor dat je een paar extra mallen nodig hebt, maar iemand die het W9s kunstje kent, kent dat van de A9 waarschijnlijk ook.
(03-Jul-2024, 04:25 PM)bucovaina schreef: Idd. Hoe reageer je hier als bedrijf nu best op? Ik weet het ook niet.Ik wel. Wij zijn allemaal boterhammen voor een bedrijf als Velomobile World. Je moet vandaag geen brood weggooien als je niet weet of je nog wat kan kopen nadat de vriezer leeg is.
Stappenplannetje voor ondernemende producenten onder ons;
1. Je constateert een conflict met een afnemer en komt daar (qua prijs, kwaliteit, of whatever) niet uit. Je deelt echter een boterham, dus je vraagt hen hoe lang ze nodig hebben om een nieuwe producent te zoeken. Op basis daarvan besluit je de productie voortijdig te stoppen (zoals nu gebeurt) of dat te doen zodra die overgenomen wordt door een derde partij.
2. Voor de tussenliggende tijd probeer je een hoger tarief af te spreken om zo min mogelijk schade op te lopen van wat de ontstane situatie dan ook veroorzaakt. Desnoods kan je onder dezelfde voorwaarden doorgaan, met de mededeling dat er X producten gemaakt worden in tijdsbestek Y. Of dat een maximum, een minimum of iets daartussenin is is aan jou als ondernemer. Wees creatief. Als vereenvoudiging echt de uitdaging is kan je bijvoorbeeld ook aangeven dat ze op een bepaalde datum een aantal onafgewerkte producten af kunnen nemen voor een goede prijs, zodat je er nog even wat omzet doorheen kan blazen, en de opdrachtgever niet met een productiestop komt te zitten.
3. Oké, de veranderingen staan klaar en gaan doorgevoerd worden. Dan benader je een paar eindgebruikers die in je eigen bestand zitten met het nieuwtje, en de bindende voorwaarde dat nieuws niet uit te laten lekken. Je kijkt met welke vragen zij komen (mogelijk zitten er nog dingen tussen waar jij en je opdrachtgever nog niet eens aan gedacht hebben!) en noteert die. Je vraagt je opdrachtgever hetzelfde te doen.
4. Er is een spanningsveld tussen jou en je opdrachtgever. Je weet nu echter alle randvoorwaarden van het einde van je samenwerking. Deze zet je dus op papier, zelfs als het een informele samenwerking is. In het laatste geval is er misschien geen krabbel noodzakelijk, maar stuur je jouw inzicht van de afspraken in ieder geval per e-mail op.
5. PR time! Je weet nu precies wat je afgesproken hebt, en welke vragen je allemaal gaat krijgen. Ook al kan je je opdrachtgever niet meer zien of luchten, toch moet je nog even om tafel om af te spreken hoe alles gecommuniceerd gaat worden. Heb je daar geen zin in? Maak dan een video waarin je de belangrijkste vragen op een nette, positieve manier beantwoordt, en waarin je aangeeft wat de juiste weg is om eventuele vragen nog beantwoord te krijgen. Deze video deel deze eerst even met je opdrachtgever. Misschien willen zij de video zelfs ook op hun eigen kanaal hebben?
6. Na goedkeuring van je opdrachtgever laat je je video los op YouTube. Reacties zet je uit; klanten die vragen hebben, daar heb je namelijk al direct contact mee. Mochten er onverhoopt toch nog vragen onbeantwoord gebleven zijn die algemeen te beantwoorden zijn, dan kan je meer communicatie delen.
Het belangrijkste in dit soort situaties is mijns inziens om je klanten op hun gemak te stellen, en te zorgen dat je in een verre toekomst nog bij je opdrachtgever terecht kan. Je weet nooit hoe je elkaar nog een keer nodig hebt, of misschien zelfs tegenkomt in een toekomstig professioneel leven.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.