(08-Jul-2024, 09:56 AM)Theo Mol schreef: Een hoogste verzet van 53/13 of 46/11 maakt niet zoveel uit, zo'n twee-en-een-half procent. Als je meer spreiding naar lichte verhoudingen wilt is een andere cassette waarschijnlijk eenvoudiger.Klopt, misschien maak ik het me ook te moeilijk om de cassette-verhoudingen te wisselen. Met alleen andere kettingbladen (53/39T -> 46/30T, of ertussen in, 48/32T?) verschuif ik het bereik al naar een veel bruikbaarder gebied. Betekent alleen wel een ander crankstel.
Citaat:Mijn fietsen hebben Shimano-derailleurs en daar schijnt altijd een 11 bij te horen. Dat krijg ik met geen mogelijkheid in beweging, liever had ik 14 of 15 als kleinste en die lijkt niet te bestaan. Daarom heb ik kleinere voorbladen gemonteerd, uitgaande van mijn topsnelheid-met-wind-mee en een traptempo dat me nog te doen lijkt.Dat snap ik inderdaad ook niet: Ikzelf peddel bij nog wel aardige snelheden wel wat bij maar de eigenaar van deze fiets vind het bij 40 km/u bergaf wel zo'n beetje goed èn draait liever een vrij hoog tempo.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course