Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vraag: versnellingsverhoudingen
#7
Hallo Bacchus, ik reageer ook even. Ik vermoed wel enige basiskennis rondom fietstechniek. Een zeer groot deel van de informatie betreft een waarschijnlijkheid, niet een 100% garantie. Je kunt bijvoorbeeld ook best een Campagnolo wiel hebben, met een Shimano cassettebody. Budget is een factor, en het al snel exploderen met de kosten. Gereedschap is ook een kostenpost.

Ik ga van voor naar achteren. Als er Campagnolo op het crankstel staat is het waarschijnlijk ook Campa. Campagnolo staat dan meestal ook in de bladen gegraveerd en of de letters Brev. Inderdaad 135 steek meestal, het binnenste blaadje bij een triple is wel de standaard 74 mm 5 arm. ( en dus verkrijgbaar tot 24 tands) Middelste is 39 minimaal. Campa bladen zijn duur en goedkope passende zijn niet heel eenvoudig te vinden. Tweedehands crankstellen zijn er wel en Campa had ook triples. Je kunt het buitenste blad ook weglaten. De Campabladen zijn zo duur dat je voor hetzelfde geld mogelijk ook een low budget crankstel incl bladen en vierkantpassing vindt. Het is ook mogelijk om met een Campa Triple crankstel en een willekeurig 74 steek binnen blaadje een 2x te maken. en de buitenste weg te laten.

De trapassen van Campa hadden midden jaren 90, de ISO standaard. De cups zijn dan waarschijnlijk aan beide kanten van aluminium, met een soort halfronde inkepinkjes voor de sleutel. Maak je de cups goed schoon staat ook daar waarschijnlijk wel iets ingegraveerd. Iso en Jis passen formeel niet op elkaar, maar het kan wel, alleen klopt dan je kettinglijn niet meer helemaal. De taper is iets anders, waardoor de crank iets verder of wat minder ver erop wil.
Gezien de lange ketting van de ligfiets, meestal geen probleem. Maar erg netjes is het niet.

Dan is het opletten met de achterrem en achtervork. Sommige 20-26 waaronder de Blueglides hadden de rem onder de achtervork, waardoor de ketting er bij hele grote kransjes wel erg dicht in de buurt komt. Ook weer afhankelijk van de positie van je veerelement. Zit de rem eronder, dan is het erg opletten. Bij de Blueglide van mijn vrouw is een 26 of 27 achter wel ongeveer de max. Zit de rem er boven, dan valt het wel mee. Maar updaten naar een moderne 40 tands cassette zou ik niet doen, zonder te checken waar de kettinglijn langs gaat. O.a. het scharnierpunt van de achtervork en die rem dus.

Bram die knustelde nogal wat, mijn Lowracer had een Campa naaf en kransjes met andere tussenringen en wel Sram gripshift in de Attack (Shimano compatible) versie met een Campa achter derailleur. Belangrijk is om naar de merken van de onderdelen te kijken, er staat vast wel iets op.

De Campa achternaafjes uit die tijd zijn herkenbaar aan de hoogglans polijstbehandeling die ze hebben gehad. Verder is het deel tussen de beide naafflensen niet vlak, maar links heel dun, als een voornaafje en rechts bol en duidelijk dikker. Veel Shimano naafjes uit die tijd zijn dikker maar dan over de hele breedte. Daar staat ook altijd wel iets van Shimano op. Voor campa moet je iets meer zoeken, ook hier weer de lettertjes Brev. of Campanolo. Dat kan ook op de lagerafdekking van de naaf staan. Campa heeft metalen afdekkingen, Shimano meest plastic. Ook de cassette spline is anders. Shimano is vlakker, maar 1-2 mm. Campa is hoger.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus


Berichten in dit topic
Vraag: versnellingsverhoudingen - door Bacchus - 07-Jul-2024, 07:42 PM
RE: Vraag: versnellingsverhoudingen - door ZoefZoef - 07-Jul-2024, 07:59 PM
RE: Vraag: versnellingsverhoudingen - door Bacchus - 07-Jul-2024, 08:11 PM
RE: Vraag: versnellingsverhoudingen - door Theo Mol - 08-Jul-2024, 09:56 AM
RE: Vraag: versnellingsverhoudingen - door Bacchus - 08-Jul-2024, 02:02 PM
RE: Vraag: versnellingsverhoudingen - door melle z - 08-Jul-2024, 11:08 AM
RE: Vraag: versnellingsverhoudingen - door Jeroen S - 08-Jul-2024, 06:11 PM
RE: Vraag: versnellingsverhoudingen - door Bacchus - 12-Jul-2024, 11:34 AM
RE: Vraag: versnellingsverhoudingen - door Tijanus - 12-Jul-2024, 11:33 PM
RE: Vraag: versnellingsverhoudingen - door Tijanus - 13-Jul-2024, 12:16 PM
RE: Vraag: versnellingsverhoudingen - door Jeroen S - 15-Jul-2024, 11:13 PM
RE: Vraag: versnellingsverhoudingen - door Bacchus - 16-Jul-2024, 01:51 PM
RE: Vraag: versnellingsverhoudingen - door Jeroen S - 16-Jul-2024, 02:01 PM
RE: Vraag: versnellingsverhoudingen - door Boyd Maduro - 16-Jul-2024, 02:08 PM
RE: Vraag: versnellingsverhoudingen - door Bacchus - 16-Jul-2024, 03:30 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Fietser.be interview
Bedankt voor het del...Hoekie — 11:19 PM
Slechtste weg om te fietsen die je bent...
Mijn nieuwste aanwin...Lopopodium — 11:06 PM
QV 209 is eindelijk geland
Mooie fiets idd.  ...Hoekie — 10:53 PM
Medeliggers onderweg
In een tocht van 202...Lopopodium — 10:50 PM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag bij Herbai...Roepers — 09:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...mijn QV weer thui...Atrike — 08:27 PM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag bij Kampen...Atrike — 08:23 PM
Medeliggers onderweg
Vanmorgen net ten no...Fietsbennie — 07:28 PM
Fietser.be interview
Leuk interview inder...Martin van Mourik — 07:18 PM
QV 209 is eindelijk geland
Mooie fiets idd.   H...ZoefZoef — 06:49 PM
Slechtste weg om te fietsen die je bent...
Werd verleden we...ZoefZoef — 06:48 PM
QV 209 is eindelijk geland
Mooie nieuwe fiets H...Bram Huysmans — 06:42 PM
Slechtste weg om te fietsen die je bent...
Werd verleden week...Wim -de roetsende — 06:14 PM
Slechtste weg om te fietsen die je bent...
Werd verleden week b...ZoefZoef — 05:50 PM
Hallo allemaal!
Ik reken af en toe o...ZoefZoef — 05:48 PM
Hallo allemaal!
Maar als ik mij ...Wim -de roetsende — 05:36 PM
Slechtste weg om te fietsen die je bent...
Ik ken in Nederlan...Wim -de roetsende — 05:35 PM