23-Jul-2024, 04:09 PM
(23-Jul-2024, 02:23 PM)qv-tester schreef: Ik vermoed dat het vooral komt doordat de aandacht voor de DF en sommige andere vergelijkbare velomobielen praktisch is verdwenen door de overweldigend sterke promotie voor de nieuwe Bülk familie (naar mijn weten de eerste die zo sterk commercieel wordt voorgesteld). Ik denk dat het dan ook niet lang meer gaat duren eer er ook een productiestop komt voor de DF.Dat laatste denk ik juist niet.
De Tuna verdient veel meer aandacht. Het is dat ik er te weinig tijd voor heb, anders had ik mijn artikel dat beschrijft hoe goed die fiets eigenlijk is verder uitgewerkt en opgestuurd naar Ligfiets&.
Dan hebben we het nog niet gehad over alle verbeteringen die Ymte, Sascha en Peter hebben doorgevoerd om zowel productie als onderhoud te vereenvoudigen.
De DF is "meegegroeid" met de Tuna; die kan bijna helemaal (en volgens mij zelfs helemaal) met dezelfde productiestappen gemaakt worden. Het enige verschil in productie van de body is de mal, zoals dat bij de diverse Alpha 9 modellen ook het geval is. Er is dan dus geen nadeel aan het blijven produceren van de DF, behalve dat er andere sjablonen uit de kast moeten komen en dat er een extra mal klaar moet liggen. Het voordeel van het niet weggooien van die mal is dat je een DF tegelijk met een Tuna kan maken, terwijl je geen twee Tuna's tegelijk uit 1 mal kan trekken.
Dat de commerciële machine om de Bülk heen veel harder draait staat natuurlijk buiten kijf. En ik vind het zonde, want als ik de Bülk Mk1 met de Tuna "Mk1" vergelijk ben ik ervan overtuigd dat een Tuna 4M een betere fiets zou zijn geweest dan de B4m nu is. Het ontwerp van de Bülk is goed, maar zowel voor stadsgebruiker als voor een beginner vind ik de Tuna als model sterker.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.