24-Jul-2024, 11:15 AM
(24-Jul-2024, 08:24 AM)Rikkie schreef: Ik zie hier enkele keren de opmerking dat een DF minder snel is. Is snelheid dan zo belangrijk, tenzij tijdens een wedstrijd natuurlijk?Dat is sterk afhankelijk van wat je van je velomobiel verwacht. Voor mij is de velomobiel op plaats 1, 2 en 3 een vervoermiddel, en mijn reistijd is essentieel. Ik ben co-ouder, als ik naar kantoor ga heb ik tussen ~8:20 en 18:30 om daar te zijn, en het liefst ben ik minstens een uurtje eerder terug bij de BSO. Het dichtstbijzijnde kantoor is 48 km, als ik daar ben neem ik vaak geen aparte lunchpauze, en ik wil dus niet dat mijn reistijd langer wordt dan 1:15, liever nog rijd ik "een dik uur".
Volgens mij maakt het toch bitter weinig uit als je, bij wijze van spreken, 35 of 37 km/u rijdt.
Ik heb hier nu een QV staan die verlengd wordt; da's straks echt een mooi ding, maar met die fiets ga ik het op mijn route zeker in de winter gewoon niet halen om consequent boven de 38 km/h gemiddeld te rijden. Ik zal dan op m'n kantoordagen dus minder moeten werken en op andere dagen meer; snelheid kan dus zeker wel belangrijk zijn.
(24-Jul-2024, 10:37 AM)Wim -de roetsende schreef:Voor wie het niet weet even drie feitjes:(24-Jul-2024, 10:13 AM)Frutsel schreef: Het verschil in snelheid komt op mijn woon/werk route al snel op 10-15 minuten meer of minder reistijd uit.Dat vind ik eigenlijk best veel. Voor jou is de Bülk dus echt een betere keus wat betreft reistijd.
- Ik reed eerder in de Bülk van Frutsel, maar op de dag dat hij die fiets overnam werd ook mijn DF XL opgehaald. Beide modellen ken ik dus erg goed (allebei >10.000 km).
- Frutsel en ik hebben meer gemeen; we wonen dicht bij elkaar én één van de kantoren van mijn werk zit dicht bij zijn werk, in Noord-Holland.
- Ik ben wat sterker dan Frutsel en rijd dus vaak ook sneller. Je zou dus denken dat een verschil in aerodynamica tussen velomobielen bij mij eerder tevoorschijn komt dan bij Frutsel (want het vermogen om luchtweerstand te overwinnen gaat tot de derde macht, terwijl het overwinnen van rolweerstand lineair is).
Wat over die route wél opvalt is dat ik met de DF duidelijk meer dagen heb waarop mijn tempo lager is, maar het vermogen vrij hoog, en andersom. Mijn conclusie is dat de DF meer last heeft van mindere weersomstandigheden, maar dus óók meer voordeel wanneer de wind een keer meewerkt.
Verder: Op de route die ik weleens met Frutsel gereden heb zit een vrij groot stuk Noord-Holland. Het viel me toen ik in Hoofddorp werkte ook al op dat het altijd harder lijkt te waaien zodra je de provinciegrens over bent; m'n spannendste stukken destijds met de Milan had ik tussen Nieuwe Wetering en Hoofddorp/Schiphol, waar de wind vaak vol in de flank beukt en waar automobilisten je willen inhalen ondanks dat je dik 60 rijdt op een smalle 60-weg.
Wat grappig is, is dat de Bülk ook bij mij wél echt sneller was als ik naar het kantoor in Noord-Holland reed. And again: het verbaast me dat de Tuna niet beter scoort, want vergeleken met de DF en de Bülk combineert die fiets het beste van twee werelden. Ook dat hebben Frutsel en ik gemerkt; we zijn ook een keer samen naar Noord-Holland gereden terwijl hij in de proefrij-Tuna zat en ik in mijn DF. Ik had op die rit een gevecht met flankwind en moest op sommige stukken best wel werken om hem bij te houden, hij had de teller ineens veel boven de 40 en op een paar stukjes zelfs even boven de 50.
TL;DR: Welke fiets voor jou sneller en fijner is, hangt heel erg af van wie je bent en ook hoe en waar je rijdt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.