24-Jul-2024, 12:10 PM
(24-Jul-2024, 11:15 AM)365cycle schreef: Wat nu grappig is, is dat ik naar het kantoor op 48 km afstand niet echt sneller was met de Bülk dan ik met de DF was. De reden? Er zaten wel een paar snelle stukken in die route, maar ook een hoop stops, bochtjes, rotondes, dorpscentra, korte klimmetjes etcetera.
Dat is iets dat we ook in routeplanning (en overigens ook in de wielersport) terug zien komen:
Voor het optimaliseren van je reistijd is het veel zinvoller om de langzame stukken minder langzaam te maken dan om de sneller stukken sneller te maken. Denk aan op een rotonde-rechtdoor met een minimale slinger de hoofdrijbaan te kiezen in plaats van het kort-rechtsaf-lang-rechtsaf-kort-linksaf-kort-linksaf-lang-rechtsaf-kort-rechtsaf (!) vrijliggend fietspad.
In de fietssport zie je in een grote ronde de verschillen voor het klassement gemaakt worden op de plaatsen waar het langzaam gaat: bergop.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course