24-Jul-2024, 12:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Jul-2024, 12:24 PM door 365cycle.)
(24-Jul-2024, 12:07 PM)Rikkie schreef:Ongeveer 60 km. Frutsel en ik zien ook elkaars ritten, en het klopt zeker wel in zijn geval.(24-Jul-2024, 10:13 AM)Frutsel schreef: Het verschil in snelheid komt op mijn woon/werk route al snel op 10-15 minuten meer of minder reistijd uit.Dat lijkt mij op het eerste zicht wel erg veel. Over welke afstand hebben we het dan?
Ik ben met de DF ook weleens echt snel naar huis gereden op zijn route (dik 40), maar toen gingen zowel m'n hartslag en vermogen ook echt door het dak. Ik moest het toen echt hebben van tempo houden en hopen dat je geen tegenliggers hebt in de bochten (want dan kan je een mooie lijn rijden en dus met >50 km/h door).
(24-Jul-2024, 12:10 PM)Bacchus schreef: Dat is iets dat we ook in routeplanning (en overigens ook in de wielersport) terug zien komen:Klopt ook. En hoe sneller je op de snelle stukken rijdt, hoe groter de pijn van die langzame stukken ook is. Het is altijd zo pijnlijk als ik dan eindelijk eens een belachelijk hoog gemiddelde op de teller had... en dan rijd je ergens de bebouwde kom in. Je kijkt een paar tellen niet en er is alweer 1 km/h vanaf
Voor het optimaliseren van je reistijd is het veel zinvoller om de langzame stukken minder langzaam te maken dan om de sneller stukken sneller te maken. Denk aan op een rotonde-rechtdoor met een minimale slinger de hoofdrijbaan te kiezen in plaats van het kort-rechtsaf-lang-rechtsaf-kort-linksaf-kort-linksaf-lang-rechtsaf-kort-rechtsaf (!) vrijliggend fietspad.
In de fietssport zie je in een grote ronde de verschillen voor het klassement gemaakt worden op de plaatsen waar het langzaam gaat: bergop.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.