25-Jul-2024, 07:43 PM
(25-Jul-2024, 07:10 PM)Tegelfanaat schreef: Ik vermoed dat de vermogensmeter niet goed overweg kan met de ovale chainrings; als ik het me goed herinner meldde Peter een paar weken geleden op Strava dat hij ~50W minder hoefde te trappen t.o.v. ronde tandwielen wat wel een heul groot verschil is. Ik rijd ook met Rotor ovaal in de Snoek, maar zo'n verschil is me niet opgevallen toen ik ze monteerde (Assioma Duo pedalen).
Ovale kettingbladen bieden (misschien/persoonsafhankelijk) een fysiologisch voordeel, maar voor zover ik me kan voorstellen geen mechanisch voordeel. Het verschil gemeten aan de trappers zou dus nihil moeten zijn. Tenzij het mechanische nadeel van die extra verticale beweging in de ketting door de ovale bladen wel meetbaar is. Maar die lijkt me vrij marginaal...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'