26-Jul-2024, 11:33 AM
(26-Jul-2024, 10:00 AM)Wim -de roetsende schreef: Daar ben ik ook zeer verbaasd over.Klopt, ik was eerst ook sceptisch, maar zoals gezegd heb ik iets van 1100 km op de proefrij-Tuna gezet en behalve de vage indruk dat ik het onder sommige omstandigheden opmerkte aan iets minder comfort heb ik eigenlijk niet echt meegekregen dat ik op kleinere wieltjes reed.
Ik las wel dat van de Duitse kant er veel negativiteit was over de 16" wielen.
Ik denk dat ICB daar erg last van heeft gehad qua verkoopcijfers.
Ik reed 'm zonder kap, met fris weer en tegenwind met 40,3 km/h van Dronten naar huis (130 km) - ook kleine wieltjes willen rollen
(26-Jul-2024, 10:56 AM)Tijanus schreef: Dat is -op de papieren specs afgaand, ik heb nog niks anders gereden dan een Quest- ook mijn grootste vraagteken bij de Tuna. Leuk dat 349 een gangbare vouwfietsmaat is, maar 406 is dat ook, en bovendien de BMX standaard. Wetende hoe problematisch het is om aan rappe (of zelfs maar smalle) 451 bandjes te komen ben ik toch iets huiverig...Volgens mij is 451 bij race BMX-en nog altijd gangbaar, 406 wordt meer voor stunten gebruikt.
Daarom zijn er in 451 ook nog best wel wat snelle bandjes te vinden zoals de Arisun XLR8 en de Tioga Fastr S-Spec (die trouwens wel héél snel lek gaat).
Aan de BMX 406 bandjes hebben we sowieso vrijwel nooit iets. Eén van de fijnste snelle die ik uit die wereld had was een 1.75" (43~44mm in de praktijk) die - om te kunnen stunten - hele hoge drukken aankon, tot 8 bar. Die band was ook echt snel onder de Milan, maar er is maar één batch van gemaakt want smalle BMX-banden zijn niet populair om mee te stunten. Het meeste mooie spul dat ik ze zie gebruiken is 2,4" of zelfs nog iets breder.
Vouwfietsmaten zijn dan handiger; er is belang om een vouwfiets een compromis van betrouwbaarheid, grip (ook op nat) en soepel rollen mee te geven. Daarvoor doen 349 en 406 beide goede zaken.
(26-Jul-2024, 11:03 AM)Jeroen S schreef: De DF is inmiddels 10 jaar oud. Behalve wat verbeteringen aan de techniek mbt besturing en stuurstangbevestiging is daar volgens mij niet heel veel aan verbeteringen te vermelden. De Hype is overgewaaid. Er zijn nieuwere coolere velomobielen te vinden.Denk dat met name Ymte z'n roots op dit gebied niet helpen. Er is door de jaren heen behoorlijk wat verbeterd aan de DF. Als de oorspronkelijke ontwerper nog betrokken was geweest waren er vermoedelijk genoeg fans geweest die een DF <#50 ingeruild hadden voor een nieuwe, laat staan voor een Tuna. Ymte schreeuwt het (in dit opzicht helaas!) niet snel van de daken.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.