26-Jul-2024, 11:35 AM
Ook in Nederland en het stuk Duitsland wat ik zie, kan het op onbekende plekken voorkomen dat je tegen hindernissen aanloopt die met de Velomobiel lastig of onneembaar zijn, of waarvoor je moet uitstappen. In de loop der tijd bouw je ervaring op en het lukt mij redelijk die plekjes te onthouden. De fietspaden langs provinciale wegen zijn hier vaak goed te doen, maar niet altijd. Zodra je in een dorpje komt wordt de fietser dan aan de lokale overheid overgelaten, en dan heb je pech. Zoek het maar uit, och en de markt en die Kerk moet je ook even zien, dus daar sturen we ze dan maar langs. Heb je mooi pech als dat marktplein volstaat met marktkramen. Wie kon dat nou bedenken?
Ik heb nu al heel lang dezelfde woonwerkroute, dus ik heb alle opties wel gehad. Uit praktische overwegingen kies ik meestal de meest effiente, wat niet perse de leukste is. Maar op de andere heb ik 4 km slecht asfalt, 1 km klinkertjes door een dorp, en dan nog een stukje langs een sluipweg met druk verkeer. Alternatieven in de andere windrichting zijn gelijk veel langer omdat ik een stuk langs de grens heb, waar er verder oostelijk alleen in het buitenland een weg ligt.
Mogelijk dat je de nieuwe route gelijk al sneller rijdt omdat je nu wat meer ervaring hebt en beter kunt inschatten wat er wel en niet gaat en waar je beter naar de (rij)baan uit kunt wijken dan op het fietspad blijven. Gewoon proberen, het helpt als je de alternatieven kent, en welke wel of niet geschikt is. Voor die ene keer dat er zo'n mannetje op de weg staat of er iets afgesloten is. Maar goed in mijn plattelands situatie is er niet heel veel te kiezen. Gewoon omdat er niet zo heel veel straten zijn. Rijdt je door een stad, dan kan dat heel anders zijn.
Ik heb nu al heel lang dezelfde woonwerkroute, dus ik heb alle opties wel gehad. Uit praktische overwegingen kies ik meestal de meest effiente, wat niet perse de leukste is. Maar op de andere heb ik 4 km slecht asfalt, 1 km klinkertjes door een dorp, en dan nog een stukje langs een sluipweg met druk verkeer. Alternatieven in de andere windrichting zijn gelijk veel langer omdat ik een stuk langs de grens heb, waar er verder oostelijk alleen in het buitenland een weg ligt.
Mogelijk dat je de nieuwe route gelijk al sneller rijdt omdat je nu wat meer ervaring hebt en beter kunt inschatten wat er wel en niet gaat en waar je beter naar de (rij)baan uit kunt wijken dan op het fietspad blijven. Gewoon proberen, het helpt als je de alternatieven kent, en welke wel of niet geschikt is. Voor die ene keer dat er zo'n mannetje op de weg staat of er iets afgesloten is. Maar goed in mijn plattelands situatie is er niet heel veel te kiezen. Gewoon omdat er niet zo heel veel straten zijn. Rijdt je door een stad, dan kan dat heel anders zijn.