27-Jul-2024, 07:22 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Jul-2024, 08:07 AM door Arend-Jan.)
(26-Jul-2024, 01:26 PM)Merijn schreef: Meten is moeilijk. Dus Ik heb die verliezen in de vervorming maar eens even geschat/berekend. Blijft een benadering. Om het leesbaar te houden even een screenprint van een Mathcad file:
Mathcad doet de eenheden zelf, dus de omrekeningen gebeuren onder de motorkap.
Conclusie:
Als er serieuze verliezen zijn dan moet er wel erg veel bewegen, of je trapt een gigantisch vermogen.
Gaaf dat je dit zo aanpakt!
Maar D is geen vast gegeven, als je deze uitschrijft als product van Fpiek en de (inverse van) stijfheid van de hele constructie (in N/mm) dan blijkt bij gelijk vermogen de grootte van het kettingblad wel relevant.
Hoe dan ook, die verliezen zijn (op kruissnelheid) inderdaad beperkt, dat heb ik nooit anders beweerd. Je voelt het wel echt tijdens een sprint of bij klimmen op een klein kettingblad, dan is dit zeker niet verwaarloosbaar. In mijn Milan GT zag ik het pookje van de voorderailleur ook altijd zijwaarts heen en weer pendelen (als ik stevig door fietste dan, niet bij toeristisch tempo), de mast is gewoon niet stijf van die fietsen. En daarom is er ook een optie beschikbaar gemaakt voor de mk7 om die te verstijven.
In mijn QV-Limo zit een 70t blad op een Schlumpf Mountain Drive, waardoor die 70 zich gedraagt als een 28t (1:2,5 reductie via planetaire overbrenging). Als ik dan ga klimmen, met dochter en bagage, en het wordt steil + ik geef niet zomaar op, dan voelt het alsof de ketting een elastiekje is. Ik durf dan absoluut niet statisch volle kracht aan te zetten want ik ben dan bang iets stuk te trekken.
Maar meten is inderdaad heel moeilijk. Toen ik mijn vergelijkingen deed (waar 365 aan refereerde) heb ik dat ook heel duidelijk gemerkt. 1 bar te weinig in de voorbanden kan de vergelijking compleet in het voordeel van de andere fiets doen uitvallen. En als je te lang kletst tijdens het overplaatsen van je PM van de ene naar de andere fiets en de wind gaat ondertussen liggen is de meting ook niet meer zuiver. Of de zon gaat schijnen en het asfalt warmt op. Of je moet ergens even kort inhouden vanwege een hond die op het fietspad loopt...
Zelf heb ik nu een redelijke (en groeiende) dataset van forensritten, en als ik daar scatterplots van maak in Excel zie ik duidelijk dat de SnoekL efficiënter/sneller is dan de Milan GT. Maar schokkend is dat verschil niet. Zou ik hetzelfde doen voor sprints zou het verschil groter zijn.. ik forens niet met 60+ namelijk en hoe sneller je rijdt, hoe groter het verschil wordt (langzaam is het toch grotendeels rolweerstand allemaal).
Ik ben ervan overtuigd dat voor mijn woonwerk ritjes met een typische kruissnelheid van 40-45 (bij goede conditie! bij kou haal ik dat niet eens) het qua tijd of vermogen niet significant uitmaakt of ik een Bülk, Tuna, W9 of SnoekL had gekocht. Dit zijn allemaal echt heel snelle fietsen, elk met hun eigen specifieke ergonomie en voor- en nadelen. Dus wie op zoek is moet vooral zelf gaan proefrijden, want ze rijden en voelen echt verschillend.
De kleine Snoek staat wel echt nog een niveautje hoger, maar daar moet je dan wel inpassen...
En ook dan profiteer je eigenlijk alleen pas van dat verschil als je serieus doorrijdt. Hetzelfde geldt voor het verschil tussen een Milan SL en GT: tot 40 per uur is het verschil gewoon niet eens te meten, is mijn ervaring.