30-Jul-2024, 10:52 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Jul-2024, 10:56 AM door 365cycle.)
(30-Jul-2024, 07:11 AM)Wim -de roetsende schreef: De smurfenmuts vind ik bij de Snoek sowieso al groot, maar vanuit deze camerahoek lijkt de muts echt nog groter.Een mensenhoofd is niet zo aerodynamisch, het zorgt voor erg veel turbulentie.
De oude Alleweders maar ook de eerste C-Alleweders hadden helemaal geen muts:
Een koprol met een C-Alleweder wordt helaas écht een koprol, je hoofd is het enige dat de klap opvangt.
Ik weet niet zo goed of dat de reden is geweest om een muts te monteren, of dat betere aerodynamica de reden daarvoor was, maar de latere ontwerpen van de C-Alleweder hebben een kleine, korte muts gekregen.
Bij de Quest was die alweer een beetje gegroeid, met name in lengte (ook omdat de staart van de Quest veel langer geworden was):
Bekijk je de Quest XS (een wat later ontwerp) echter kritisch, dan zie je dat de hele fiets kleiner geworden is... maar de muts niet, die is echt gegroeid (niet alleen in verhouding):
Dit is in lijn met andere ontwerpen uit die tijd; de Evo K van Daniel Fenn en de Milan GT en SL van Eggert Bülk. Allert vertelde ooit over die muts dat hij ontdekte dat een grotere muts de fiets juist efficiënter maakte. Vermoedelijk veroorzaken onze hoofden zoveel turbulentie dat een wat groter frontaal oppervlak prima gecompenseerd wordt met een vloeiende "rand" die de luchtstroom weer strak langs de muts trekt. Mooi meegenomen is dat er niet alleen een aerodynamisch voordeel is, maar dat een fiets er ook veiliger van wordt. Dit heb ik zelf getest; ik ben met de Bülk vol zijwaarts over de muts gerold en daarbij over een lage stoeprand gegaan, maar m'n hoofd heeft de grond totaal niet geraakt (ik heb een kaal hoofd, dus eventuele "parkeerschade" is direct prima zichtbaar ).
Die groei is blijkbaar nog niet gestopt, want de Snoek heeft vergeleken met de Quest (XS) een behoorlijk "waterhoofd". De Alpha 9 serie valt wat dit betreft op omdat de muts van de enorme Alpha 9.2 niet verkleind is voor de kleinere velomobielen; zeker bij de W9s komen de verhoudingen daardoor op mij een tikkeltje vreemd over (kleinere mensen hebben toch ook een kleiner hoofd?), maar Daniel weet ongetwijfeld wat snel is. Wat verder opvalt is dat bij de Alpha 9 de muts wat smaller en hoger van vorm is dan bij de Snoek. Nog een reden waarom ik beter in een Snoek kan rijden, want ik heb een bolle kop
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.