31-Jul-2024, 06:07 PM
(31-Jul-2024, 01:21 PM)bucovaina schreef: Onlangs kwam ik dit filmpje van Global Cycling Network tegen best interessant: https://www.youtube.com/watch?v=-_4GZnGl55c&t=141s
Het verklaart volgens mij voor een groot deel waarom verschillende mensen een velomobiel "le-ven-sge-vaar-lijk" vinden terwijl geen haan kraait naar 2 ton staal aan 120km/h.
Vooral interessant vind ik hoe de vragen worden gesteld. Als het met auto rijden te maken heeft, zijn we best heel tolerant. Exact dezelfde vraag maar een paar woorden gewijzigd om in een andere context te plaatsen, valt er heel wat weg van die tolerantie. Bijv. Gevaarlijke gassen inademen? Best OK als het uitlaatgassen zijn, maar als het van roken is, ho maar even, dat kan toch niet? Nochtans zijn het beide "gevaarlijke gassen" ... .
Dit is de situatie buiten Nederland, in Nederland is er al best wel wat verbeterd. Niet alles en niet overal maar we zijn onderweg.
Die kruispunten waar de kleine zijweg zo breed uitloopt zijn in Nederland in de laatste 30 jaar verandert telkens als er aan zo'n kruispunt gewerkt wordt.
Andere dingen gebeuren in theorie maar niet of niet vaak in praktijk. Zoals afzettingen van fietspaden bij werkzaamheden. Het hoort dat de fietsers gewoon door kunnen rijden en dat auto's om moeten rijden of om de beurt door mogen. We zien aan de Afsluitdijk hoe fout dat kan gaan. Recentelijk in Assendelft had ik dat het wel goed gedaan was, werk aan een brug in het vrijliggende fietspad, fietsers omgeleid over een baan van de weg ernaast en de auto's mochten omrijden of wachten voor een stoplicht.
Bij veel kruisingen hebben fietsers en wandelaars snel groen, langer groen of zelfs standaard groen tot er auto's aankomen, maar veel andere stoplichten zijn autovriendelijk.
30 km zones zijn normaal in veel woonwijken maar nog niet overal.
En niemand is verbaasd dat je de fiets pakt voor korte stukjes, de overheid heeft er zelfs reclame spotjes voor.
Helaas is het voor veel Nederlanders nog steeds niet vanzelfsprekend dat fietsers evenveel rechten hebben als automobilisten, we zijn onderweg en verder dan de rest van Europa, of zelfs de wereld, maar we moeten er wel aan blijven werken.
Inspiratie kun je vinden in het YouTube kanaal van Not Just Bikes, en bij de vele mensen die Jason weer aanraad.