Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Filmpje van GCN: "Motornormitivity"
#6
(31-Jul-2024, 01:21 PM)bucovaina schreef: Onlangs kwam ik dit filmpje van Global Cycling Network tegen best interessant: https://www.youtube.com/watch?v=-_4GZnGl55c&t=141s

Het verklaart volgens mij voor een groot deel waarom verschillende mensen een velomobiel "le-ven-sge-vaar-lijk" vinden terwijl geen haan kraait naar 2 ton staal aan 120km/h.

Vooral interessant vind ik hoe de vragen worden gesteld. Als het met auto rijden te maken heeft, zijn we best heel tolerant. Exact dezelfde vraag maar een paar woorden gewijzigd om in een andere context te plaatsen, valt er heel wat weg van die tolerantie. Bijv. Gevaarlijke gassen inademen? Best OK als het uitlaatgassen zijn, maar als het van roken is, ho maar even, dat kan toch niet? Nochtans zijn het beide "gevaarlijke gassen" ...  Doh .

Dit is de situatie buiten Nederland, in Nederland is er al best wel wat verbeterd. Niet alles en niet overal maar we zijn onderweg.

Die kruispunten waar de kleine zijweg zo breed uitloopt zijn in Nederland in de laatste 30 jaar verandert telkens als er aan zo'n kruispunt gewerkt wordt.

Andere dingen gebeuren in theorie maar niet of niet vaak in praktijk. Zoals afzettingen van fietspaden bij werkzaamheden. Het hoort dat de fietsers gewoon door kunnen rijden en dat auto's om moeten rijden of om de beurt door mogen. We zien aan de Afsluitdijk hoe fout dat kan gaan. Recentelijk in Assendelft had ik dat het wel goed gedaan was, werk aan een brug in het vrijliggende fietspad, fietsers omgeleid over een baan van de weg ernaast en de auto's mochten omrijden of wachten voor een stoplicht.

Bij veel kruisingen hebben fietsers en wandelaars snel groen, langer groen of zelfs standaard groen tot er auto's aankomen, maar veel andere stoplichten zijn autovriendelijk.

30 km zones zijn normaal in veel woonwijken maar nog niet overal.
En niemand is verbaasd dat je de fiets pakt voor korte stukjes, de overheid heeft er zelfs reclame spotjes voor.

Helaas is het voor veel Nederlanders nog steeds niet vanzelfsprekend dat fietsers evenveel rechten hebben als automobilisten, we zijn onderweg en verder dan de rest van Europa, of zelfs de wereld, maar we moeten er wel aan blijven werken.

Inspiratie kun je vinden in het YouTube kanaal van Not Just Bikes, en bij de vele mensen die Jason weer aanraad.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Tijanus


Berichten in dit topic
Filmpje van GCN: "Motornormitivity" - door bucovaina - 31-Jul-2024, 01:21 PM
RE: Filmpje van GCN: "Motornormitivity" - door 365cycle - 31-Jul-2024, 02:13 PM
RE: Filmpje van GCN: "Motornormitivity" - door LigZeeuw - 31-Jul-2024, 02:58 PM
RE: Filmpje van GCN: "Motornormitivity" - door voodoo - 31-Jul-2024, 03:27 PM
RE: Filmpje van GCN: "Motornormitivity" - door 365cycle - 31-Jul-2024, 05:39 PM
RE: Filmpje van GCN: "Motornormitivity" - door Willeke_IGKT - 31-Jul-2024, 06:07 PM
RE: Filmpje van GCN: "Motornormitivity" - door Frutsel - 31-Jul-2024, 07:57 PM
RE: Filmpje van GCN: "Motornormitivity" - door bucovaina - 31-Jul-2024, 08:43 PM
RE: Filmpje van GCN: "Motornormitivity" - door Jeroen S - 01-Aug-2024, 11:14 AM
RE: Filmpje van GCN: "Motornormitivity" - door 365cycle - 01-Aug-2024, 12:39 PM
RE: Filmpje van GCN: "Motornormitivity" - door bucovaina - 02-Aug-2024, 09:22 AM
RE: Filmpje van GCN: "Motornormitivity" - door blokdoorn - 02-Aug-2024, 10:12 AM
RE: Filmpje van GCN: "Motornormitivity" - door Bacchus - 02-Aug-2024, 12:48 PM
RE: Filmpje van GCN: "Motornormitivity" - door bucovaina - 02-Aug-2024, 12:59 PM
RE: Filmpje van GCN: "Motornormitivity" - door Tijanus - 02-Aug-2024, 01:48 PM
RE: Filmpje van GCN: "Motornormitivity" - door Hardloper - 02-Aug-2024, 02:36 PM
RE: Filmpje van GCN: "Motornormitivity" - door bucovaina - 02-Aug-2024, 07:45 PM
RE: Filmpje van GCN: "Motornormitivity" - door Tijanus - 02-Aug-2024, 10:05 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 12 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Parkeerhoes voor Quest XS
Omdat mn QuestXS een...ZoefZoef — 06:11 PM
Lezyne solutie droogt niet?
Ik heb nog nooit...ZoefZoef — 06:07 PM
Lezyne solutie droogt niet?
Nou, dat viel dus te...Roepers — 05:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Google Maps is er ...ZoefZoef — 05:49 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een carbon stoel k...365cycle — 05:25 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Google Maps is er to...365cycle — 05:23 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Van ligfietsen ken i...bucovaina — 04:02 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
He, sinds wanneer ...datakneder — 03:04 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
He, sinds wanneer is...Lopopodium — 02:47 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...omdat ik een kwar...datakneder — 02:43 PM
hurricane brake studs
Als je 't wil tig-la...martinus — 02:36 PM
hurricane brake studs
Zilverkleurig hard...Boyd Maduro — 02:21 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...omdat de inschrij...Boyd Maduro — 02:16 PM
hurricane brake studs
Zilverkleurig hard g...martinus — 02:16 PM
Bandenkeuze QuestXS
Het achterwiel i...ZoefZoef — 02:12 PM
Bandenkeuze QuestXS
Het achterwiel is ...Raymond — 01:57 PM
Bandenkeuze QuestXS
Ik had GoCycles ...Boyd Maduro — 01:43 PM