Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur?
#3
(15-Aug-2024, 11:24 AM)LigZeeuw schreef: Mijn Duits is bar slecht dus ik heb het stukje niet echt gelezen maar ik begrijp sowieso het nut niet zo van dat type stuur. Ik vind ze ook echt ongelofelijk lelijk.

Hieronder de vertaling. Grappig, de schrijver is het voor de volle 100% met je eens.

Ligfietser! Wapenbroeders van de horizontale! Deze oproep gaat uit naar jullie allemaal: we moeten ons verenigen om een einde te maken aan wat bijna niet te stoppen is. We moeten samen staan, we moeten ons organiseren, we moeten ingrijpen, agiteren, we moeten ons vormen.

We moeten eindelijk een verbod op de UDK-leiders eisen!

Het jongste slachtoffer van deze onuitsprekelijke daad zou de reden moeten zijn voor mijn wanhopige hulpkreet, want vandaag is weer een van ons geraakt.

Sascha, bij zijn vrienden en leugenachtige metgezellen bekend als White-Speed, is de laatste in een reeks ongelukkige slachtoffers. Ja, slachtoffers – en ik zeg dit heel bewust – en wijs beschuldigend met mijn waarschuwende vingers naar de industrie, omdat deze verschrikkelijke, onmenselijke campagne door hen is gelanceerd.

Het fenomeen wordt aerostuur genoemd. Een golf zo onstuitbaar als de algenbloei, zoals de paddenplaag. "Aero" - een suggestief verpakt, vleiend woord dat bedoeld is om de waarheid te verdoezelen.

En de waarheid is dat de ligfiets in zijn pure, originele vorm wordt beschadigd. Ja, het zou zelfs de doodsteek kunnen zijn, want het zijn deze zogenaamde aerosturen waardoor wij, de ligfietsgemeenschap die hard strijdt voor meer erkenning, opnieuw het gevaar lopen weg te glippen en het lachertje te worden van de straat. Dit moet stoppen!

Mijn gewaardeerde Berlin Speedmachine-collega was niet de eerste. Norbi was hem al voorgegaan. Norbi, het ijzeren varken, dat we allemaal bewonderen vanwege zijn strenge ingeblikte worstdieet waardoor we er allemaal zo oud uitzagen tijdens de beklimmingen, dat Norbi's vertrek van het Tiller-stuur als waarschuwingssignaal had moeten dienen.

En daarmee werd de Norbi alleen maar slachtoffer van de ondersturing. Voorbode van een nog grotere catastrofe. Maar we hadden toen wakker moeten worden en ons moeten realiseren:

1. Met UDK ziet de hele fiets er uit als stront.

Als estheet kun je alleen maar zeggen dat deze vreemde vorm eruitziet alsof hij uit lijm komt, alsof hij opgeblazen en verwrongen is, alsof hij na een zwaar ongeluk weer in elkaar is gebogen door een reddingsmedicus in plaats van door een tweewielermonteur.

Zoiets hoort niet op de fiets, maar hoort thuis in een gynaecologische praktijk.

2. Bij de UDK ziet de chauffeur er gewoon uit als stront.

Zelfs als ze het in de Verenigde Staten 'Superman-bars' noemen, kan dit alleen maar als een cynische woordspeling worden opgevat. Omdat je er niet uitziet als Superman met deze karikatuur van het stuur. Nee, dat is geen ‘sturen’. Dat is "je eigen snelheid najagen en eruitzien alsof je de controle volledig kwijt bent." Dan kun je je best doen om er zo cool uit te zien als je wilt. Voor de kat.

En last but not least: 3. De UDK schaadt het imago van ligfietsen.

We zorgen voor onszelf, doen en doen, kopen mooie kleding, scheren onze baarden en benen, kopen professionele racefietshelmen, carbonpedalen en extreem duur hightechmateriaal en zijn blij dat er – schuchter, maar in ieder geval – meer en meer wielrenners en ja, zelfs automobilisten, er zijn mensen die ons respecteren; We doen er alles aan om het oude, absurde beeld van de organische, bebaarde vrijeschoolleraar in Birkenstock-sandalen en witte tennissokken te weerleggen - en dan vernietigt dit monster het weer.

Nee, dat zou niet het geval moeten zijn! - Ik eis. Denk aan Norbi, het ijzeren varken!

Het is genoeg! Genoeg slachtoffers!

En wat doet de sector? Ik ben een grote vriend van HP Velotechnik - het is niet voor niets dat ik mijn blog naar de Speedmachine uit Hessian vernoem - maar zelfs de jongens uit Hessen hebben dat gedaan - misschien gecontroleerd door een mondiaal schaduwkartel? - schroef dit ding op het vlaggenschip en neem het op in de glossy brochures (moet wel).

Het hart van iedere ligfietser MOET bloeden als hij deze snelheidsmachine ziet!

De industrie moet mensen hier eigenlijk opleiden. Waar ligt de verantwoordelijkheid voor de consument? HP Velotechnik zou hier een pionier moeten zijn: pioniers van de esthetiek, strijders voor wat waar is. En dat zou om marketingredenen ook een heel goed ‘unique selling point’ kunnen zijn, een label, een logo – een kwaliteitsmerk: “UDK? Niet bij ons!”

Laten we eerlijk zijn: wat ziet er hier beter uit: Tiller of Aero?

Dus - verbied het UDK-stuur! Het werkte heel goed bij de bijvangst van dolfijnen, lood in drinkwater, CFK-koelkasten en het vervelende fijnstof.

Maak verstandige dingen uit het UDK-stuur: "Aero in ploegscharen!" moet het motto zijn.

Anders, strijders voor het goede, hebben wij Ridders van de Orde van Tiller nog maar twee dingen te doen: voortdurende argumentatie en een officiële petitie aan de EU.

Oké, wie doet mee?



De reactie van White Speed vind ik ook weer heel grappig:
white_speed zei…

Dat kon ik nu gewoon negeren. Linkeroor naar binnen, rechteroor naar buiten. Laat het meditatief door mij heen gaan.

Maar nee, DIT gaat absoluut te ver. Helmfetisjisme, fietsen schoonmaken, benen scheren, dat laat ik allemaal los. Maar discriminatie op basis van de keuze van het stuur is waarschijnlijk een doodlopende weg.

DAT vereist ernstige gevolgen.

Vrede, vrede-vreugde-eierkoek, was dat niet zo bedoeld? Daar is het nu te laat voor. De trein is vertrokken. We leven niet meer in de jaren zestig.

Ik aanvaard de oorlogsverklaring.
UDK versus Deichslenker
Superman versus Tiller
Aero versus Biddende Hamster

De strijd is begonnen. En dat zijn er nogal wat van ons!




En dan zeggen sommigen dat Duitsers niet grappig zijn. Nou deze wel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: martinR , Willeke_IGKT , Fietsbennie


Berichten in dit topic
RE: Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur? - door Wim -de roetsende - 15-Aug-2024, 11:36 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Mijn nieuwe Performer Highracer
Hoe bevallen de beid...Lopopodium — 11:16 PM
Hallo allemaal!
Ik stel mij graag ev...denman1710 — 11:11 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Probeer het, en je w...Lopopodium — 11:02 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
OK bedankt iederee...Wim -de roetsende — 11:01 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag ben ik deze ...kuŝbiciklo — 10:23 PM
Ervaringen met de Tuna
Als ik zo lees zal v...Hardloper — 10:01 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi Wit is Niet...Hoekie — 09:52 PM
Heeft iemand een heflift in gebruik?
Ik vind de fiets t...Hoekie — 09:41 PM
Heeft iemand een heflift in gebruik?
Ik vind de fiets toc...Jeroen S — 09:37 PM
Medeliggers onderweg
Schijnbaar is da...Bob Hagendijk — 08:44 PM
Medeliggers onderweg
Schijnbaar is dat ...Josligfiets — 08:22 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Zie hierJosligfiets — 08:17 PM
DF269 - Verkocht
Vanmorgen weer gespo...Arend-Jan — 08:17 PM
Ervaringen met de Tuna
Ja, dat is ook preci...Arend-Jan — 08:15 PM
Medeliggers onderweg
En ik nu twee keer d...Arend-Jan — 08:13 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Ik krijg een déjà vu...Lopopodium — 08:03 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
He, sinds wanneer ...Fietsbennie — 08:02 PM