28-Aug-2024, 12:44 PM
(28-Aug-2024, 10:50 AM)365cycle schreef: Hoewel ik blij word van wat ik hier lees, voelt het voor mij toch een beetje als op klaarlichte dag 160 rijden op de snelweg en een berichtje op het forum zetten als je niet geflitst wordt; Het is helemaal waar tot de dag dat de politie je rijbewijs mee naar huis neemt en je verder mag op de vouwfiets.
Ik leef met je mee. Ik heb graag duidelijke regels die ook gehandhaafd worden. Maar met beide componenten wordt in Nederland anders omgegaan. Jouw bezwaar gaat niet zozeer over het eerste deel, maar wel over het tweede. En dan komen we uit op gedoogbeleid. Veel regels worden opgesteld met het idee dat als ze ergens tegen willen optreden dit ondersteund wordt door een regel. Als er weinig mensen een regel overtreden en de impact van een overtreding ook niet heel groot is en de regelgever de regel vooral heeft om iets achter de hand te hebben, dan zal er sprake zijn van gedoogbeleid.
Het probleem van de regels van de NS is dat het voor de klanten niet duidelijk is hoe de regelgevende partij er in staat. Dus zijn de voorbeelden die hier langskomen een indicatie van de houding van de handhavers. Jij en ik vinden het niet fijn dat het op deze manier loopt, maar door de meldingen ontstaat er wel een beeld bij de fietsers waar ze aan toe zijn. Helaas zullen ze zich er niet op kunnen beroepen als er eens een keer een conducteur is die het anders doet.
Je voorbeeld over 160 op de snelweg is wat mij betreft prima. Maar voor veel mensen is bij die regelgeving eigenlijk geen sprake van gedoogbeleid. Dat heeft te maken met het feit dat het volgens mij maar zelden voorkomt dat je waarneemt dat je te hard rijdt en tevens waarneemt dat er een handhaver is die niet handhaafd. Omdat dit soort overtredingen vaak afgehandeld worden door niet-als-politite-herkenbare-voertuigen, zul je dus niet waarnemen als er gedoogd wordt.