Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Velomobielen van PET?
#9
Alle velomobielen hebben een zelfdragende carrosserie. De Rotovelo is een trike met een stroomlijnvorm eroverheen. Dat verschil geeft dan ook gelijk het belangrijkste nadeel van Pet aan. Dat het zo mooi flexibel is en mee geeft. Het is gewoon te flexibel om zelfdragend te worden ingezet, tenzij je er heel veel van gebruikt, maar dan wordt het te zwaar.

Hoe flauwer de hoek waarin je door iets heen kijkt, hoe meer je last krijgt van vervormingen. Houd maar eens een petfles boven een stukje tekst en lees de tekst. Til nu 1 zijde van de fles op terwijl je de andere zijde contact met de ondergrond laat houden. Probeer steeds de tekst te lezen, met 5cm afstand, met 10 cm enz. Je zult zien dat de vervormingen steeds groter en lastiger worden. De Go One Evo met de grote ruit heeft ook het nadeel dat ie nogal snel beslaat, dus moet je dan ook een electrische ventilator mee nemen om het ruitje schoon te blazen, anders zie je nog niks. Dat kost best wat stroom. Vaak wordt er een computer koelfan voor gebruikt. Ook bij regen heb je een probleem, omdat je niet door een druppel kunt kijken. Je hebt dus ook nog een ruitenwisser nodig, die het deel van de ruit vrij houdt waar je door kijkt. En tot slot levert tegenlicht, lampen van auto's hinderlijke reflecties en schitteringen op, zeker als de ruit ook nog nat is. Waardoor je minder of zelfs niks ziet.

Doordat een Trike meestal een stuk breder en hoger is als een velomobiel, wordt de uiteindelijke stroomlijnvorm daaromheen, ook een stuk groter. Afhankelijk van welke Trike, maar meestal een heel stuk groter. Daarmee valt het grootste deel van de snelheidswinst weg. Als je wel sneller gaat, bereik je ook het punt waarop het ontbreken van vering echt vervelend gaat worden.

Ook de weersbescherming is een stuk lastiger echt goed voor elkaar te krijgen met een Trike in een stroomlijn. Onvermijdelijk zitten er meer gaten, en soms op heel vervelende plekken. Bijvoorbeeld omdat voorwiel en stuur zo dicht op elkaar zitten, dat er geen ruimte is voor een dichte voorwielkast. Dan houdt je daar toch veel sproeiwater. Hierdoor is de gebruiksvriendelijkheid ook wat minder. in veel velomobielen kun je je boodschappen of een rugzakje zo kwijt. Bij een trike in een stroomlijn is dat meestal toch wel een beetje minder makkelijk.

Door de stroomlijn wordt de Trike ook een stuk groter en minder makkelijk te hanteren, en zwaarder.

Naar mijn mening zal dit uiteindelijk resulteren in een voertuig wat groot en redelijk zwaar is, een klein beetje sneller als een Trike zonder stroomlijn, veel langzamer als een echte velomobiel en ook qua weersbescherming en praktische bruikbaarheid duidelijk minder presteert als een Velomobiel. Maar om daar te komen ben je wel een boel tijd en geld kwijt. Daarom heb ik mijn zelfbouw velomobiel gewoon zelfdragend gebouwd, en niet om een trike.

Het kan wat je wil, maar dat levert wel een resultaat op wat op veel punten duidelijk minder scoort als mogelijk is. Het vraagt wel een heel grote investering. Ik vrees dat je dan ongeveer 1/3 van de functionaliteit van een velomobiel haalt tegen 2/3 van de prijs van een leuke gebruikte.
Antwoord }


Berichten in dit topic
Velomobielen van PET? - door drewdavis - 28-Aug-2024, 06:53 AM
RE: Velomobielen van PET? - door Arend-Jan - 28-Aug-2024, 07:17 AM
RE: Velomobielen van PET? - door datakneder - 28-Aug-2024, 07:43 AM
RE: Velomobielen van PET? - door Arend-Jan - 28-Aug-2024, 08:45 AM
RE: Velomobielen van PET? - door Raymond - 28-Aug-2024, 08:48 AM
RE: Velomobielen van PET? - door Gideonaut - 28-Aug-2024, 09:34 AM
RE: Velomobielen van PET? - door Roepers - 28-Aug-2024, 09:40 AM
RE: Velomobielen van PET? - door Raymond - 28-Aug-2024, 10:36 AM
RE: Velomobielen van PET? - door Jeroen S - 28-Aug-2024, 08:01 PM
RE: Velomobielen van PET? - door Hardloper - 28-Aug-2024, 08:56 PM
RE: Velomobielen van PET? - door Jeroen S - 28-Aug-2024, 09:05 PM
RE: Velomobielen van PET? - door Roepers - 28-Aug-2024, 09:58 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
HP Velotechnik Grasshopper
Gefeliciteerd en h...Hardloper — 04:41 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Mooi verslag ja! Som...Bob Hagendijk — 04:29 PM
HP Velotechnik Grasshopper
Gefeliciteerd en hee...Lig-hen — 04:00 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Het is een feestje o...Lig-hen — 03:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... ik merk dat een ...datakneder — 01:57 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Of beide draden make...Hoekie — 01:49 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Als ik het zo lees v...365cycle — 01:16 PM
Zitting op maat zetten en op probleempj...
Precies, wielen hoev...Arend-Jan — 01:12 PM
Ligfietsfilmpjes van de tovenaar
Het is een mooie f...De tovenaar — 11:26 AM
Zitting op maat zetten en op probleempj...
bij mijn quest xs za...Veloquest — 10:45 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Na een half uurtje...Hardloper — 10:13 AM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Leuk verhaal :D Zon...Snoek043 — 09:54 AM
De Waterlandse Liggers
 Maar deze groep...GertBr — 09:46 AM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Leuk verhaal :D Zond...365cycle — 09:24 AM
HP Velotechnik Grasshopper
Fiets normaal in i...365cycle — 09:20 AM
Ligfietsfilmpjes van de tovenaar
Het is een mooie fie...Roepers — 09:19 AM
Ventilatie en transpiratie
Oplossing: Zwaardere...365cycle — 09:18 AM