Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Quatrevelo
(29-Aug-2024, 11:44 AM)365cycle schreef: Het maximum koppel dat een Rohloff naaf mag hebben is 130 Nm. 150 zal dan waarschijnlijk ook wel goed gaan, maar veel meer dan dat zou ik niet graag doen.
Laten we de rekenmachine er even op loslaten:
We nemen aan dat een enigszins geoefende fietser 500W bij 75 rpm kan trappen. Voor de duidelijkheid: Dit is een korte piek (bij plotseling versnellen of een heuveltje op stoempen, niet iets dat je een uur of zelfs een minuut vol hoeft te houden). Hier is een formule voor:

T = ( 9,55 * P ) / n

waarbij
T = koppel in Nm
P = vermogen in W
n = cadans in omwentelingen per minuut

Dit vermogen en toerental komt neer op 63,7 Nm koppel, en is voor de Rohloff dus prima te doen.
Zet je er echter een MD voor, dan wordt de overbrenging met een factor 2,5 veranderd. Jij trapt dus wel op 75 rpm, maar de Rohloff draait 2,5x zo traag (met als gevolg dat je 2,5x zo langzaam rijdt).

Je kan de formule opnieuw invullen, maar gezien er gedeeld wordt door het toerental kunnen we ook simpelweg het volgende doen:
63,7 * 2,5 = 159 Nm

Bedenk je daarbij dat je die 500W dus trapt als je al op gang bent. We weten allemaal dat je bij wegrijden vanuit stilstand in eerste instantie vaak kortstondig veel meer kracht moet zetten dan wanneer de boel rolt, juist om je fiets ervan te overtuigen dat je wíl dat ie gaat rollen. Wim heeft het er weleens over dat hij niet gezegend is met veel kracht, maar ik verbaas me niet als hij zelf al kortstondig 150 Nm kan genereren (bij een heel laag toerental).

Ik vermoed dat je met een Schlumpf voor een Rohloff al heel snel helemaal geen aandrijving meer hebt Wink

PS: Zelfs met een gewone cassette en derailleur is de hoeveelheid kracht die je kan wegtrappen met een Schlumpf ook echt voelbaar. Ik reed in "lage gearing" met mijn QV heuvel op telkens heel voorzichtig weg, want het voelt echt alsof je kettinglijn van elastiek gemaakt is.

Mooi, die formule en het koppel wat je berekent, maar dat is dan aan het crankstel en niet op de Rohloff!

Dus het koppel op de Rohloff valt flink lager uit
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle


Berichten in dit topic
RE: Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Quatrevelo - door Arend-Jan - 29-Aug-2024, 05:44 PM
RE: Ervaringen met de Tuna - door blokdoorn - 09-Jun-2025, 03:44 PM
RE: Ervaringen met de Tuna - door Boyd Maduro - 09-Jun-2025, 03:57 PM
RE: Ervaringen met de Tuna - door blokdoorn - 09-Jun-2025, 04:06 PM
RE: Ervaringen met de Tuna - door Hardloper - 09-Jun-2025, 04:18 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Podbike Frikar failliet?
En sommige hebben hu...Hardloper — 08:55 AM
Waar ben je vandaag geweest met de fiet...
@Jeroen …. Heb j...Lig-hen — 07:54 AM
Hase pino verbouwing
Mooi geworden, en ge...Jeroen S — 07:49 AM
Podbike Frikar failliet?
De Quadvelo komt nie...Jeroen S — 07:44 AM
Waar ben je vandaag geweest met de fiet...
Ik had een tarp mee,...Jeroen S — 07:37 AM
Ervaringen met de Tuna
De hoeveelheid fle...365cycle — 09:46 PM
Over de Roulandt
In Amerika had je ge...Roepers — 09:33 PM
Over de Roulandt
Dit was ook weer een...Tom Fekkes — 09:03 PM
Over de Roulandt
Leuk Wim, wellicht...wimjansen — 08:20 PM
Ervaringen met de Tuna
De hoeveelheid flex ...Frutsel — 08:17 PM
Hase pino verbouwing
Een langere rit moet...blokdoorn — 08:08 PM
Ervaringen met de Tuna
(Los van het feit ...365cycle — 08:01 PM
Hase pino verbouwing
Geweldig project! H...David Wielemaker — 07:46 PM
Ervaringen met de Tuna
Heb je ook dezelfde ...Frutsel — 07:38 PM
Windgeruis - Ervaring met noise canceli...
.......dus heb n...Boyd Maduro — 05:55 PM
Ervaringen met de Tuna
De aandrijflijn va...Wim -de roetsende — 05:51 PM
Ervaringen met de Tuna
Ik heb geen ervari...datakneder — 04:47 PM