Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuw projectje: Flevobike(?) opknapper
#1
Onlangs heb ik een Flevobike van een kennis gekregen. Hij heeft er nooit op kunnen fietsen en nu ik hem heb snap ik waarom: de eigenaar ervoor heeft het e.e.a. aangepast en op bijzondere manieren gerepareerd. Aangezien een fiets geen fiets is als er niet op gefietst kan worden is het aan mij om hem weer rijklaar te maken. 
Echter, ik snap niet wat ik hier eigenlijk heb. Alles roept dat dit een Flevobike is, maar het knikscharnier is anders dan dat ik gewend ben. Ik kan op internet ook nergens voorbeelden van dit specifieke scharnier vinden: [Afbeelding: IMG-20240903-174919.jpg] .
Bij alle Flevobikes die ik ken en heb gevonden zit de voorframe en achterframe niet direct in elkaars verlengde, maar bij het scharnierpunt boven elkaar zie deze tekening
In de eerste foto zie je meteen ook een van de redenen waarom ik denk er niet op te kunnen fietsen: het diabolorubber is afwezig en de handige harry heeft er doormiddel van twee draadeindes, wat moeren en twee losse veren een constructie aan gehannest. Bochten maken gaat erg moeizaam: de draaicirkel is niet minder dan die van een velomobiel gok ik, en de veren zijn over het algemeen te slap (denk ik).

Als je nog eens goed naar de onderkant van het frame kijkt, rondom het knikscharnier, is het duidelijk dat er in ieder geval een diabolorubber hoort te zitten. Ook hoort er iets onder het stuur vast te zitten waar, denk ik, in het verlengde ervan het diabolorubber ook op vast hoort te zitten: 
[Afbeelding: Flevo-Reparatie2.png] en [Afbeelding: Flevo-Reparatie.png]
Excuses voor mijn fotoshopvaardigheden  Big Grin

Nu vraag ik me af: is dit daadwerkelijk een Flevobike? Welk model zou het zijn? Alle tekeningen die ik heb gevonden komen niet hiermee overeen, maar ook niet van alle modellen zijn tekeningen online te vinden. Of is dit een zelfbouwsel van iemand geweest, of een model van een heel ander merk? Iemand die deze fiets herkent?
Nog een foto van het geheel: 
[Afbeelding: IMG-20240831-161141.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle


Berichten in dit topic
Nieuw projectje: Flevobike(?) opknapper - door Kapitein Bosui - 03-Sep-2024, 07:41 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Mijn nieuwe Performer Highracer
Hoe bevallen de beid...Lopopodium — 11:16 PM
Hallo allemaal!
Ik stel mij graag ev...denman1710 — 11:11 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Probeer het, en je w...Lopopodium — 11:02 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
OK bedankt iederee...Wim -de roetsende — 11:01 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag ben ik deze ...kuŝbiciklo — 10:23 PM
Ervaringen met de Tuna
Als ik zo lees zal v...Hardloper — 10:01 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi Wit is Niet...Hoekie — 09:52 PM
Heeft iemand een heflift in gebruik?
Ik vind de fiets t...Hoekie — 09:41 PM
Heeft iemand een heflift in gebruik?
Ik vind de fiets toc...Jeroen S — 09:37 PM
Medeliggers onderweg
Schijnbaar is da...Bob Hagendijk — 08:44 PM
Medeliggers onderweg
Schijnbaar is dat ...Josligfiets — 08:22 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Zie hierJosligfiets — 08:17 PM
DF269 - Verkocht
Vanmorgen weer gespo...Arend-Jan — 08:17 PM
Ervaringen met de Tuna
Ja, dat is ook preci...Arend-Jan — 08:15 PM
Medeliggers onderweg
En ik nu twee keer d...Arend-Jan — 08:13 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Ik krijg een déjà vu...Lopopodium — 08:03 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
He, sinds wanneer ...Fietsbennie — 08:02 PM