09-Sep-2024, 08:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Sep-2024, 08:57 PM door 365cycle.
Edit Reason: extra info
)
(09-Sep-2024, 07:59 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik ken zowel velomobiel.nl als ICB als bedrijven met een ongelooflijk goede service.Beide partijen hebben het beste met hun klanten voor, bij beide werken geen flitsende zakenmannen. Ik heb zo m'n akkefietjes met ze gehad, maar heb echt nooit nooit nóóit het gevoel gehad dat ze ook maar een klein beetje een poging deden om mij of wie dan ook op te lichten.
(09-Sep-2024, 03:54 PM)Joop99 schreef: Het probleem van teruglopende markt of afzet ligt geheel aan de fabrikanten en leveranciers. Nog net even naar de DF-XL gekeken, allerlei uitvoeringen, tandje voor en tandje achter, frutsels te over, maar geen woord over maten en gewichten. Ik pas net aan in de Orca in de breedte, geen idee hoe dat is bij de DF, maar ik denk dat ik er eenmalig in kan "zakken" en dat daarna de zaag er aan te pas moet komen om me eruit te zagen. En gezien dat de afzetmarkt toch grotendeels West-Europa is, moet je daar natuurlijk wel rekening mee houden.De website van ICB is niet ideaal, ze maken fietsen geen websites. Het budget is beperkt, want de gelikte site die zij misschien hebben, daar betalen jij en ik voor.
Daarnaast zie je bij Donkervoort ook niet op de site hoeveel ruimte je precies hebt in zo'n sportwagen, als je het wil weten zal je erheen moeten gaan om te passen.
Dat je niet soepel in- of uit gaat stappen als je 2 meter bent en 150 kg weegt kan ik je nu ook alvast vertellen, en daarbij dat je hetzelfde gaat ervaren als je een KTM X-Bow GT aanschaft voor dagelijks gebruik. Ik plaats dit niet om te fatshamen maar deze sportwagen is niet voor deze sportman.
De grootste markt voor velomobielen is momenteel die voor fietsen die enorm efficiënt zijn, fietsen die praktisch zijn voor de wat forsere medemens verkopen gewoon slechter (hoeveel Alpha 9.2 zijn er al verkocht?). Dat fenomeen is niet voorbehouden aan onze kleine fietsniche; een goede vriend die daadwerkelijk ruim 150 kg weegt heeft allerlei problemen gehad met frames van wielrenfietsen omdat er gewoon geen merk is dat iets bouwt dat geschikt is voor zijn gewicht (terwijl de frames wel fors groter zijn dan wat normaal is).
Als laatste: Je loopt denk ik voornamelijk tegen de beperking aan dat je óp een normale ligger stapt, maar ín een velomobiel. Hoe breed je bent maakt op die normale ligger dus niets uit, een dikke buik zit alleen in de weg bij een bovenstuur. Maten geven voor een velomobiel is leuk bedacht, maar helaas zo makkelijk nog niet; ik paste met mijn 1.94m en schoenmaat 50 perfect in een Bülk, kon ermee lezen en schirjven. Een vriend van 1.82m met veel kleinere voeten heeft 'm niet gekocht omdat hij niet lekker past.
Je hebt een flinke dataset nodig om op afstand bij benadering te kunnen bepalen of je gaat passen, en zelfs dan ben je er nog niet; persoonlijke voorkeur doet helaas een hoop. Ik snap heel goed dat fabrikanten daar geen garanties over gaan geven (indicaties zijn er wel degelijk!), maar als je je afmetingen wil delen wil ik wel een gokje wagen waar je in past en ik ben hier zeker niet de enige.
Mijn tip: Velomobielen proberen is leuk, en €10K is veel geld. Maak er een dagtrip van, en heb plezier!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.