(13-Sep-2024, 12:24 AM)365cycle schreef:Wattage is een uitkomst uit de vermenigvuldiging van Volt maal Ampère. In jouw voorbeeld stuur je of op Volt of op Ampère. Je kunt ook sturen op Wattage tot dat de combinatie niet meer te maken is.(12-Sep-2024, 11:29 PM)Joop99 schreef: Hmm, je gebruikt het verkeerde ic.Explain?
(13-Sep-2024, 12:24 AM)365cycle schreef:Typegoedkeuring moet worden aangevraagd als de fabrikant meer dan 50 fietsen maakt.(12-Sep-2024, 11:29 PM)Joop99 schreef: De fietsen zijn niet gekeurd, hebben dus geen goedkeuring voor de openbare weg.Klopt. Geen enkele gewone fiets of E-bike is gekeurd voor de openbare weg.
Het is niet voor niets dat onze ligfietsen en E-bikes wel probleemloos geleverd kunnen worden met E-assist, maar vrijwel nooit als speed pedelec met een kenteken; voor het kleine aantal fietsen dat in onze markt gebouwd worden is een typegoedkeuring te kostbaar. Wat nu gebouwd wordt is naar eigen inzicht van de fabrikanten.
En voor de meeste ligfietsen geld de wet niet omdat:
Voertuigen uitgerust met een bestuurderszitplaats waarvan de hoogte van een R-punt ≤ 540 mm voor de categorieën L1e, L3e en L4e of ≤ 400 mm voor de categorieën L2e, L5e, L6e en L7e.
We hebben Europese verordening 168/2013, die o.a. voertuigcategorieën L1e-A en L1e-B omschrijft.
Met daarin:
Artikel 26 Typegoedkeuringsaanvraag
Artikel 49 Voertuigen, systemen, onderdelen of technische eenheden die niet conform zijn met het goedgekeurde type
Artikel 50 In de handel brengen en in het verkeer brengen van voertuigdelen of uitrustingsstukken die een ernstig risico kunnen vormen voor de correcte werking van essentiële systemen
Artikel 51 Voertuigdelen of uitrustingsstukken die een ernstig risico kunnen vormen voor de correcte werking van essentiële systemen - bijkomende voorschriften
Uit een arrest (rechtzaak):
Begrip dat overeenkomt met het begrip “voertuig” in de zin van richtlijn 2009/103 – Fiets uitgerust met een elektrische motor die trapondersteuning biedt en een versnellingsfunctie heeft die alleen kan worden geactiveerd nadat er spierkracht is gebruikt)
(13-Sep-2024, 12:24 AM)365cycle schreef: Expliciet uitgesloten zijn alle voertuigen die minder dan 250W motorvermogen leveren, met een gashendel maximaal 6 km/h halen en terwijl er getrapt wordt een topsnelheid van minder dan 25 km/h halen:De fatbike rijd harder dan 25km/u (daarmee is bovenstaande regel "h" niet meer van toepassing!), doet dat ook zonder dat er spierkracht wordt gebruikt, kan met de gashendel tot de maximum snelheid van de fatbike worden ingesteld, vaak tegen de 50km/u. En aan de bovenstaande regels is ook te zien dat er geen goedkeuring is verleend.
Ev 168/2013 schreef:2. Deze verordening is niet van toepassing op:
h) fietsen met trapondersteuning, voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van ten hoogste 250 W waarvan de aandrijfkracht wordt onderbroken wanneer de bestuurder ophoudt met trappen en anders geleidelijk vermindert en ten slotte wordt onderbroken voordat het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt;
Je staart je blind op het vermogen, maar er is dus meer aan de hand dan alleen 250 Watt en als ik de wet lees denk ik dat dit het motorvermogen is. Dus niet afgenomen ergens in de aandrijving tot en met de band. Uiteindelijk mag met motor in NL niet harder gereden worden dan 27km/u (na correctie).
En hier laat ik het bij voordat het een welles nietes verhaal gaat worden.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD