Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Eifel
#8
(22-Sep-2024, 11:24 AM)Jeroen S schreef: Nadeel lijkt me wel dat je te voet ook meer mee moet nemen, omdat je niet even langs een winkel kunt, 5 km omweg per fiets is toch wat anders als 5 km omlopen.
Bij voorkeur zit die winkel dan op 50 km of meer.
Ik heb wel vaker een week in een berggebied gelopen met eten voor een week bij me. Dat is dan een kilo of vijf die je in het begin meedraagt, het wordt elke dag wat minder, tegen het einde is je rugzak in vergelijking met het begin lekker licht. Ongeveer een week vind ik wel zo'n beetje de grens, daarboven wordt het extra gewicht dat je in het begin meedraagt te groot.

(22-Sep-2024, 11:24 AM)Jeroen S schreef: Na jaren overheersen waarschijnlijk de positieve ervaringen van de reis.
In dit geval vond bij mij deze kanteling al na twee a drie weken plaats.
Ik denk dat ik een volgende keer de dagafstanden wat korter maak, vooral als er ook serieus hoogtemeters bij komen, en ik ga zeker niet meer met zo'n vlakkelandscassette naar wat meer bergachtige gebieden.



Dinsdag 27 augustus was mijn vertrek, een dag later dan ik van plan was, mijn voorbereidingen voor de reis liepen uit. Maandagavond maakte ik het nog redelijk laat, om half twee s'nachts lag ik in mijn bed. De volgende morgen ben ik om zes uur opgestaan en om kwart over zeven vertrokken. Omrijden via Vianen zoals ik gepland had voor een start voor dag en dauw was niet nodig, de veerpont bij Culemborg gaat vanaf zes uur s'morgens. Bij Gorinchem op de Nieuwe Wolpherense dijk riep een mij tegemoet komende wielrenner mij toe dat de boel was afgezet. Een waarschuwingsbord of omleidingsborden was ik niet tegengekomen. Ik dacht: ach, het zal wel loslopen. Toen ik een redelijk eind richting de Merwedebrug gevorderd was bleek de boel inderdaad opgebroken en afgezet. Door het industrieterrein op te gaan wist ik een weg om het opgebroken stuk heen te vinden, via het tankstation kon ik het fietspad bereiken dat vanaf daar weer in tact was. Nu stuitte ik op een achteruit rijdende bedrijfsauto die ik kon ontwijken door de berm in te sturen, en een verkeersregelaar die me vertelde dat ik niet zou mogen zijn waar ik was. Er ontstond een discussie waarin ik zei dat de situatie voor het fietsverkeer allemaal weer slecht geregeld was en dat ik geen zin had om een paar kilometer om te gaan rijden. Ondertussen zag ik iets verderop een fietser rijden bij de rotonde waar de afrit van de A27 op uitkomt. De verkeersregelaar beaamde dat ik daar wel mocht zijn, en hij liet me, "voor deze keer" mijn weg vervolgen. Het fietspad aan de oostzijde van de Merwedebrug was afgezet, maar het fietspad aan de westzijde was open, en zo kon ik de Merwede oversteken en mijn route vervolgen.
Ten zuiden van Breda week ik een stukje van mijn geplande route af en fietste op mijn gemak dwars door het Mastbos, dat was een welkome afwisseling na een flink stuk paralel aan de A27 en het stadsverkeer van Oosterhout en Breda. Ik bereikte de grensovergang tussen Zundert en Wuustwezel net na twaalf uur.

Ergens in Brasschaat ontdekte ik een gescheurde naad aan mijn volgestouwde achtertas, de ophanging aan de rugleuning van de zitting was aan de rechterkant bijna helemaal losgekomen. Enigszins verbaasd stelde ik vast dat de tas en de inhoud desondanks goed op hun plaats waren blijven zitten. Ik deed een reserve spanband om de tas en de zitting heen om de zwakke plek te ontzien en reed verder, hopend dat dit de rest van de dag zou houden. Via het fietspad langs de spoorlijn richting Kalmthout en Roosendaal en de meest zuid-oostelijke punt van het havengebied bereikte ik de Antwerpse kaai langs de Schelde en ik keek kort rond in het historische centrum. Ik vond het pleintje met het toegangsgebouw voor de Sint-Annatunnel, waarmee voetgangers en fietsers onder de Schelde door kunnen. De Sint-Annatunnel werd het hoogtepunt van mijn bezoek aan Antwerpen. Om tien voor twee stond ik op de westelijke oever van de Schelde.
Ik had mijn twijfels of ik voldoende naaigaren bij me had voor het herstelwerk aan mijn achtertas dat ik zou moeten doen, fietsend door Zwijndrecht, Melsele, Beveren en Vrasene hield ik mijn ogen open voor een winkel met naai-artikelen. Ik keek even bij een Zeeman-vestiging binnen en vond daar niets. Uiteindelijk liet ik het er maar bij zitten. Naar Zelzate reed ik een lang stuk over een paralelweg langs de snelweg, deze was op sommige stukken zo smal dat ik voor auto's moest uitwijken naar een berm die bestond uit een strook met grove stenen. Achteraf zag ik dat ik iets naar het zuiden een leukere fietsroute over een voormalige spoorlijn had kunnen volgen. Het fastbike profiel van brouter.de dat ik meestal gebruik levert me vaak goede routes op, maar heeft ook de neiging doorgaande wegen met gemotoriseerd verkeer te selecteren ten koste van vrijliggende fietsroutes zelfs als de route daarmee even lang of korter is. Het trekking bike profiel pakt juist wel fietswegen, te veel meestal, en voegt dan te veel kronkels en omwegen toe.
Het laatste stuk naar Brugge verruilde ik nog een kort stuk over doorgaande wegen voor een tot fietsroute omgebouwde oude spoorlijn. Kort na zes uur reed ik het oude centrum van Brugge in, draaide daar een rondje langs de kanalen en pleinen, en vond een openbare drinkwaterkraan om mijn waterzakken bij te vullen. Tegen zeven uur reed ik de oude stad uit.
Ik had gehoopt op de eerste dag Frankrijk te bereiken, en ik reed flink door. In de plaatsjes voorbij Brugge was het erg rustig en ik kon redelijk ongestoord stukken over de mooi egale rijbaan rijden in plaats van over de hobbelige fietspaden. In Jabbeke ging ik onderuit op een rond punt waar ik de bocht niet goed ingeschat had. Snel opgestaan, schaafwonden schoongespoeld met water uit mijn waterzak en verder maar weer, ik wilde nog een eind. Twee kilometer verder zag ik opeens dat het stuk van het spatbord boven mijn voorwiel verdwenen was. Ik ben teruggereden om het te zoeken maar kon het niet terugvinden. Tsja, spijtig, en ik hou er niet van om troep op straat achter te laten, maar zonder gaat ook wel.
Het werd zo onderhand duidelijk dat ik Frankrijk niet zou halen voor het donker. De regio waar ik me bevond leek me niet geschikt om ergens te bivakkeren, te veel woonkernen, boerenland met veel boerderijen, geen natuurgebieden van enig formaat, voor mijn eerste overnachting zou ik mij moeten behelpen met een camping. Ik zag dat er bij Nieuwpoort langs mijn route een camping lag en besloot daar naartoe te gaan, ik bereikte deze om kwart over acht. De receptie was gesloten, maar achter de eerste schuifdeur in het voorportaal bevond zich een soort informatiezuil met een groot scherm. Het scherm bleek een aanraakscherm met daarop de website van de camping met daarin een boekingssysteem. Na wat zoeken en proberen slaagde ik er in om een overnachting op het tentenveldje te boeken, en afrekenen kon met een ideal-betaling. Het tentenveldje vinden bleek nog een hele opgave op deze uitgestrekte camping vol met vaste caravanstaanplaatsen. Campinggasten aan wie ik het vroeg wisten ook niet waar het was. Uiteindelijk vond ik het, er stonden niet al te veel tenten, er waren een paar picknicktafels en daarvan was er nog eentje vrij. Ik zette mijn fiets tegen de tafel, haalde kookgerei en voedingsmiddelen tevoorschijn en begon mijn avondmaal te bereiden. Bij de picknicktafel tegenover was een Belgische uitgebreide familie met meerdere tenten geïnstalleerd. Ze spraken Vlaams en Waals door elkaar. Ze nodigden me uit om er bij te komen zitten, daarvoor bedankte ik vriendelijk. Nu ik op een camping met allemaal voorzieningen stond wilde ik die dan ook gebruiken om na het eten de vaat te doen. Kinderen van de uitgebreide Belgische familie begeleidden me om de weg naar het sanitaire blok te wijzen. Dit bleek een behoorlijke tippel. Een wastafel om de vaat te doen kon ik niet vinden. De wastafels bij de toiletten hadden warm water en automatische handzeeppompjes. Ik gebruikte de handzeep als vaatwasmiddel en spoelde het afwaswater door de wc. Terug op het tentenveldje dronk ik nog een kop thee, zette bij het licht van mijn hoofdlamp mijn tentje op en legde mij te rusten.

12:03
[Afbeelding: IMG-20240827-120304.jpg]

13:20 Antwerpen
[Afbeelding: IMG-20240827-132020.jpg]
[Afbeelding: IMG-20240827-132415.jpg]
[Afbeelding: IMG-20240827-132621.jpg]
[Afbeelding: IMG-20240827-132851.jpg]

13:41 Bij het toegangsgebouw van de Sint-Annatunnel. De ingang zit aan de centrumkant aan de linkerkant. Ik was zo enthousiast dat ik deze tunnel eens in het echt ging meemaken dat me niet opgevallen was dat ik bij de uitgang naar binnen ging, het drong pas tot me door toen ik bovenaan de roltrap stond die voor mij de verkeerde kant op liep, en ik werd er ook vriendelijk op gewezen door een Vlaming die net met de roltrap omhoog kwam.
[Afbeelding: IMG-20240827-134141.jpg]
[Afbeelding: IMG-20240827-134315.jpg]
[Afbeelding: IMG-20240827-134401.jpg]
[Afbeelding: IMG-20240827-134813.jpg]
[Afbeelding: IMG-20240827-135020.jpg]

15:36 langs de E34
[Afbeelding: IMG-20240827-153634.jpg]

17:31 Oud Spoorwegpad ten westen van Brugge
[Afbeelding: IMG-20240827-173118.jpg]
[Afbeelding: IMG-20240827-174021.jpg]

18:08 Brugge
[Afbeelding: IMG-20240827-180811.jpg]
[Afbeelding: IMG-20240827-180930.jpg]
[Afbeelding: IMG-20240827-181403.jpg]
[Afbeelding: IMG-20240827-182243.jpg]
[Afbeelding: IMG-20240827-182831.jpg]
[Afbeelding: IMG-20240827-185322.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie , Lig-hen , Chepap


Berichten in dit topic
RE: Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Eiffel - door Martin van Mourik - 23-Sep-2024, 09:37 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
- Er lijkt speling...Lopopodium — 04:05 PM
XL Hotspot in 3d-print
In een Ligfiets&...Hardloper — 04:02 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jaren ...twilwel — 03:37 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een ...Hardloper — 11:45 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Wat een afschuwelijk...Atrike — 11:15 AM
Remlicht schakelaar
Ik denk te weten h...Hoekie — 10:52 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Inderdaad heel hefti...365cycle — 10:35 AM
Remlicht schakelaar
Na een storing bij...365cycle — 10:31 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
En hoe is dat ande...365cycle — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die hard...ZoefZoef — 09:34 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een dw...ZoefZoef — 09:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die harde ...Jeroen S — 08:59 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
gemeente Kapelle ver...LigZeeuw — 08:51 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Volgens mij zou de d...Jeroen S — 08:48 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Las het toevallig va...ZoefZoef — 07:58 AM
Remlicht schakelaar
Wie heeft er wel e...Raptobrikker — 07:55 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik neem aan dat iede...Wim -de roetsende — 07:30 AM