25-Sep-2024, 05:58 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Sep-2024, 06:00 PM door datakneder.)
Eindelijk is er antwoord gekomen van het Ministerie van infrastructuur en Waterstaat.
Ik ben van mening dat op of aan een stuur gemonteerde spiegels die gebruikt worden om in te kijken bij het deelnemen aan het verkeer niet vallen onder voertuiguitrusting als lading. Lading is in het normale spraakgebruik goederen die vervoerd worden van A naar B. Een spiegel die op uw fiets gemonteerd is, is een gebruiksvoorwerp tijdens het rijden.
Bovendien is hierbij van belang dat in de Regeling voertuigen uitdrukkelijk is bepaald dat spiegels bij het bepalen van de breedte van een fiets buiten beschouwing worden gelaten. Deze bepaling zou geen functie hebben indien de spiegels wel als lading kunnen worden betrokken en dan wel meetellen bij de bepaling van de breedte van het voertuig.
Uiteindelijk zal het aan de rechter zijn om over dit specifieke vraagpunt een oordeel over te geven.
Het heeft wel wat voeten in de aarde gehad. Zodanig dat ze zelfs besluiten met: "Tot slot wil ik u erop wijzen dat het ministerie van IenW zich het recht voorbehoudt niet langer te reageren op uw eventuele toekomstige e-mails over deze kwestie, tenzij er naar onze mening sprake is van nieuwe feiten en/of omstandigheden."
Ik ben er persoonlijk niet blij mee, want het ondersteunt mijn visie niet. Maar ik denk/weet dat een aantal van jullie hier wel veel waarde aan hechten.
Ik ben van mening dat op of aan een stuur gemonteerde spiegels die gebruikt worden om in te kijken bij het deelnemen aan het verkeer niet vallen onder voertuiguitrusting als lading. Lading is in het normale spraakgebruik goederen die vervoerd worden van A naar B. Een spiegel die op uw fiets gemonteerd is, is een gebruiksvoorwerp tijdens het rijden.
Bovendien is hierbij van belang dat in de Regeling voertuigen uitdrukkelijk is bepaald dat spiegels bij het bepalen van de breedte van een fiets buiten beschouwing worden gelaten. Deze bepaling zou geen functie hebben indien de spiegels wel als lading kunnen worden betrokken en dan wel meetellen bij de bepaling van de breedte van het voertuig.
Uiteindelijk zal het aan de rechter zijn om over dit specifieke vraagpunt een oordeel over te geven.
Het heeft wel wat voeten in de aarde gehad. Zodanig dat ze zelfs besluiten met: "Tot slot wil ik u erop wijzen dat het ministerie van IenW zich het recht voorbehoudt niet langer te reageren op uw eventuele toekomstige e-mails over deze kwestie, tenzij er naar onze mening sprake is van nieuwe feiten en/of omstandigheden."
Ik ben er persoonlijk niet blij mee, want het ondersteunt mijn visie niet. Maar ik denk/weet dat een aantal van jullie hier wel veel waarde aan hechten.