27-Sep-2024, 12:24 PM
(27-Sep-2024, 08:08 AM)John1000 schreef: (leek wel hoger traptempo te veroorzaken, maar ik heb het niet gemeten).Dat klopt, en het is nog logisch ook. Als je trapt zijn je benen continu bezig met versnellen en afremmen, 2x per omwenteling. Op de "heenweg" zet je daarbij flink kracht, op de "terugweg" coördineer je vooral, om te voorkomen dat je been alle kanten behalve de goeie op gaat.
Bij een 140mm crank is de afgelegde afstand ter hoogte van je knie ongeveer 280mm, bij een 155mm crank is dat 310mm.
Trap je met beide cranks 90 rpm, dan krijg je:
180 * 0,28 = 50,8 meter per minuut
180 * 0,31 = 55,8 meter per minuut
Bij hetzelfde toerental legt je knie dus 5 meter meer af. De gemiddelde snelheid neemt dus toe van 0,85 m/s naar 0,93 m/s. Als je dan rekening houdt met het feit dat je bovenbeen in die minuut het gewicht van je onderbeen en voet 180 keer heeft moeten stoppen en weer op gang heeft moeten brengen, dan is het ineens logisch dat een langere arm je langzamer laat trappen.
Nu weet ik dat de basis van mijn theorie klopt, ik denk alleen dat de berekening niet helemaal zuiver is, omdat je o.a. te maken hebt met meerdere delen van je been die niet dezelfde afstand afleggen etc., maar als we de aanname doen dat ik het bij benadering goed uitgerekend heb, en je probeert die gemiddelde snelheid weer gelijk te krijgen met een kortere crank, dan krijg je 55,8 / 0,28 = 199,3.
Dat zou dan betekenen dat je met een kortere crank van 90 naar ongeveer 99,5 rpm gaat, maar dus ook met hogere cadans kan rijden, omdat je been minder snel hoeft te bewegen.
Met wegrijden vanuit stilstand zijn langere cranks een nadeel (en in mijn ervaring ook alleen dan): de arm is korter, en als de beperkende factor jouw kracht is, kom je dus sneller in de situatie dat je heuvel op de zwaartekracht niet kan overwinnen. Daarnaast moet je in de vertanding dus rekening houden met het feit dat je benen hogere toerentallen zullen draaien; als je comfortabel rijdt bij 70 rpm, en met een Snoek prima kan kruisen bij 40 km/h, moet de 11T in je cassette er niet voor zorgen dat je 80 rpm moet draaien om 40 te kunnen rijden.
De vertanding uitrekenen kan met de calculator op mijn site. Ik ben alvast uitgegaan van een Snoek (32-622 achterband) met 39-53 kettingbladen en een 11-32T SRAM 11-speed cassette.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.