Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
50 km/h ohne Motor: Mit einem Velomobil wird das Radfahren zum Rausch
#15
Ik ga hier toch nog één keer op reageren, want nu gaan er een aantal dingen uit context en het lijkt me goed dat niet alleen met Dharm2004, maar ook met alle meelezers, recht te zetten.

(30-Sep-2024, 10:16 AM)Dharm2004 schreef: En jammer dat het in de verkeerde keelgat is geschoten.
In eerste instantie dit: het schoot me niet in het verkeerde keelgat. Zoals door datakneder al opgemerkt probeer ik een grote discussie te voorkomen.
Ik zag de felheid in je reactie en snap dat mijn bericht jou wel in het verkeerde keelgat schoot. Zo was het niet bedoeld.

(30-Sep-2024, 10:16 AM)Dharm2004 schreef: Veder (als ik het goed interpreteer) mag je alleen een mening hebben of iets ventileren als je specifieke kennis heb?
M.a.w. als iemand steelt mag ik hem/haar geen dief noemen (omdat ik geen specifieke kennis heb en ook geen politieagent ben).
Een mening hebben mag altijd. Als niet-roze lid zal ik je hier ook nooit iets ontzeggen, maar nadenken over of je je mening moet ventileren kan ik iedereen aanraden.

Ik heb een leuk gedachtenexperimentje, waarin ik ook meteen even je metafoor meeneem. Stel je voor, er staan twee mensen op de stoep; meneer Links en mevrouw Rechts. Ze zien jou passeren in een velomobiel. Nu kan meneer Links meerdere dingen zeggen:

1. "Kijk, dat is een ligfiets."
2. "Kijk, dat is een ligfiets. Die dingen zijn veel te laag, je ziet nauwelijks waar je naartoe gaat, ze zijn elektrisch anders konden ze nooit zo snel zijn, dus ze zijn illegaal en levensgevaarlijk"
3. "Kijk, dat is een ligfiets. Ze zijn erg laag, het lijkt me best eng om erin te rijden. Is het niet gevaarlijk? En waarom denk jij dat ze zo snel zijn? Zou er een motor in zitten?"

Bij versie 2 zullen een hoop leden hier (inclusief ondergetekende) steigeren. En terecht, want meneer Links is vermoedelijk geen ervaringsdeskundige (anders had hij waarschijnlijk een positiever verhaal Tongue ) en kent vermoedelijk geen ligfietsers. Meneer Links poneert daarnaast zijn mening als waarheid, en meneer Links zou nog weleens een negatieve emoties uit kunnen lokken als mevrouw Rechts toevallig ligfietser is.
Mevrouw Rechts zou versie 3 waarschijnlijk zien als een opening om wat uitleg te bieden, als ze toevallig ligfietser is. En doet zij het niet, dan doe ik het wel, als ik het toevallig hoor.

Nu kan ik niet ontkennen dat ik nooit m'n mening geef over zaken waar ik geen of weinig kennis van heb; integendeel. Daniel Fenn z'n fietsen zijn een goed voorbeeld; ik twijfel regelmatig openlijk aan zijn claims, terwijl ik op Alpha-gebied geen ervaringsdeskundige ben. Enerzijds is dat bewust uitlokgedrag omdat ik graag eens zou zien dat hij zijn claims echt onderbouwt en waarmaakt wat hij belooft, en anderzijds is hij meer dan zelfverzekerd en mondig genoeg om zichzelf te komen verdedigen op de plaatsen waar ik die claims doe.

(30-Sep-2024, 10:56 AM)datakneder schreef: Dit is natuurlijk niet handig. Eerst aangeven dat dit soort berichten licht ontbrandbaar zijn en dan in dat bericht deze zin stoppen.
Ik schreef dat met name vanwege deze opmerking:

(29-Sep-2024, 11:00 PM)Dharm2004 schreef: Ik zie ken arme mensen die arm zijn, maar hebben wel geld om de hele tijd te paffen, etc.
Ik ken ook zat mensen die arm zijn, en heb hier en daar ook wel geprobeerd te helpen. Waar ik vroeger ook vaak "waarom gaan ze niet gewoon een baan zoeken", "waarom wil je autorijden als je de tandarts niet eens kan betalen" en "als je kinderen niks te eten hebben, waarom vraag je dan niet gewoon om hulp en/of waarom wil je dan dat ze in dure kleren lopen" dacht, is de realiteit die ik daardoor te zien kreeg helaas dat arm zijn veel moeilijker is dan ik dacht. En dat is niet zomaar. Ik heb hier volgens mij ook al eens een essay gedeeld over waarom arme mensen domme dingen doen; er zit een hele wetenschap achter. Dit boek en zomaar een filmpje van Tim 'S Jongers zijn een goed beginpunt als je er echt wat meer over wil weten.

Ik schreef het dus deels ook naar mijn oude ik, om te voorkomen dat bepaalde niet op kennis gebaseerde gedachtenpatronen die ik vroeger zelf had hier ook mensen gaan kwetsen. Een groot verschil met eerder genoemde Daniel Fenn is namelijk dat mensen in armoede wél met de rug dicht bij de muur staan, en vanuit die positie moeten verdedigen tegen denkbeelden van mensen zoals ik (of ik hoop: wij), die níet arm zijn.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }


Berichten in dit topic
RE: 50 km/h ohne Motor: Mit einem Velomobil wird das Radfahren zum Rausch - door 365cycle - 30-Sep-2024, 02:51 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 7 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Velomobiel.nl October 2024 news
Ik verbaas mij er ...datakneder — 11:53 AM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
Dat gaat jou niet ...365cycle — 11:29 AM
Velomobiel.nl October 2024 news
Ik verbaas mij ero...365cycle — 11:00 AM
Velomobiel.nl October 2024 news
Voor mijn 5 km w-w h...Willeke_IGKT — 10:12 AM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
De elastiek kwam l...TimSch — 10:00 AM
Velomobiel.nl October 2024 news
Ik rijd mijn velomob...Atrike — 09:47 AM
Velomobiel.nl October 2024 news
Ik rij ongeveer de...TimSch — 09:43 AM
Velomobiel.nl October 2024 news
Ik rij ongeveer de h...Arend-Jan — 08:01 AM
Velomobiel.nl October 2024 news
Ik verbaas mij erove...Roepers — 07:20 AM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
Dat gaat 'm we...ZoefZoef — 06:55 AM
Velomobiel.nl October 2024 news
Het ging over mensen...Arend-Jan — 06:40 AM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
Dat gaat 'm wel ...Wim -de roetsende — 06:09 AM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
Niet te hard tr...ZoefZoef — 02:16 AM
wat ze zeggen
Vandaag een paar kee...365cycle — 11:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Blij dat ik mijn QV ...qv-tester — 11:47 PM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag net na 5 u...Willeke_IGKT — 10:26 PM
Velomobiel.nl October 2024 news
En je denkt niet dat...blokdoorn — 10:21 PM