30-Sep-2024, 07:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Sep-2024, 07:54 PM door Tijanus.)
(30-Sep-2024, 11:03 AM)Hardloper schreef: Wisten jullie dat eigenlijk dat er zo weinig VM’s wekelijks afgeleverd worden en dat er zoveel uur werk erin zit? Dit is voor mij toch wel een eye opener.
Nou ja, dat is natuurlijk betrekkelijk. Als er 200 uur werk in zit, en je hebt 200 werknemers, kun je er (bij effectieve arbeidsdeling) in principe elk uur eentje afleveren. (En ze zelfs uit voorraad leverbaar maken, mits iedereen een zwarte T-Alpha zou willen kiezen).
Maar men stelt dat er ~370 per jaar uit de fabriek komen, bij 38 werknemers. Dat is dus bijna 10 velomobielen per werknemer per jaar, ofwel bijna 2000 uur effectieve productie per werknemer. Dat is dan weer bijna 50 full-time (althans, 40-urige) werkweken per medewerker per jaar, dus wel ongeveer maximaal efficient. Eigenlijk denk ik nu dat die berekening van de 200 uur per velomobiel gewoon precies in tegengestelde richting gedaan is.
Als er nog steeds 370 velomobielen per jaar uit die fabriek rollen vraag ik me wel af waar de motivatie voor de Buelk-4-more vandaan komt. Was de groei eruit (of de groei uit de groei?) of was er daadwerkelijk al een dalende trend? De B4M lijkt me zeker een welkome aanvulling voor de markt (in ieder geval voor de consument), maar bij een verviervoudiging van de productie in tien jaar tijd zie ik voor de fabrikant weinig noodzaak.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'