30-Sep-2024, 09:29 PM
Voor sommigen hier zou het misschien goed zijn om eens terug te kijken waarom Jan daar met de fabriek begonnen is. Vooral omdat hij er al bekend was en mensen de gelegenheid wilde geven op een goede en prettige manier hun brood te verdienen. Natuurlijk speelt mee dat een Roemeens arbeidsuur een stuk minder kost als een Nederlands of Duits arbeidsuur. Er gaat voor een hoop geld aan materiaal in een velomobiel, maar ook voor een hoop geld aan arbeidsuren. Als je dat vergelijkt met de tijd en materiaalkosten die er in een carbon rechtop frame gaan, valt het misschien nog best wel mee.
Er wordt hard gewerkt om de productie efficienter te krijgen. De Milans zijn heel erg lang in eigen beheer gebouwd. En dat liep niet heel fantastisch. Uit economisch oogpunt, uit klant tevredenheid mbt niet nagekomen levertijden, een ongelukkige bouwer die veels te veel tijd stak in het mogelijk maken/uitzoeken van onmogelijke wensen. Het komt niet uit de lucht vallen, dat er met de Bülk zulke grote stappen gezet worden.
Ik vermoed dat ook Jan is gaan nadenken over efficientie, met de veelheid aan velomobielen. Sommige zijn kennelijk lastiger te bouwen als andere. En met heel kleine aantallen per jaar, dan wordt het steeds moeilijker om dat economisch lucratief te houden. Maar die discussie hadden we hier geloof ik al ergens.
Wel leuk dat er positieve aandacht voor de velomobiel is, zonder vervelende ondertoon.
Er wordt hard gewerkt om de productie efficienter te krijgen. De Milans zijn heel erg lang in eigen beheer gebouwd. En dat liep niet heel fantastisch. Uit economisch oogpunt, uit klant tevredenheid mbt niet nagekomen levertijden, een ongelukkige bouwer die veels te veel tijd stak in het mogelijk maken/uitzoeken van onmogelijke wensen. Het komt niet uit de lucht vallen, dat er met de Bülk zulke grote stappen gezet worden.
Ik vermoed dat ook Jan is gaan nadenken over efficientie, met de veelheid aan velomobielen. Sommige zijn kennelijk lastiger te bouwen als andere. En met heel kleine aantallen per jaar, dan wordt het steeds moeilijker om dat economisch lucratief te houden. Maar die discussie hadden we hier geloof ik al ergens.
Wel leuk dat er positieve aandacht voor de velomobiel is, zonder vervelende ondertoon.