Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Dit is misschien een beetje de knuppel in het hoenderhok, maar ik merk juist heel weinig haat. Vooral veel liefde en interesse. Vooral ouders met kleine kindjes, waarbij die kleintjes nog heel puur en enthousiast reageren "Mama mama, kijk eens!". Laatst bij het verkeerslicht een bakfiets met 3-4 kindjes en moeders die zegt "dat vinden jullie wel leuk he?". Of bij het verkeerslicht, midden in Enschede, een verlaagd, opgevoerd golfje met 3 "petjes" erin, die enthousiast beginnen te vragen hoe hard dit nu gaat, of ik hem zelf heb gebouwd, of er een motor in zit (ik hield ze redelijk bij bult af), etc. Dat vind ik gewoon leuk. Of bij een ander verkeerslicht een Nederlandse student tegen een buitenlandse student of hij wel eens zo'n fiets had gezien. Antwoord was "Nee" natuurlijk, maar je ziet veel raar spul rondfietsen in Nederland, dus "get used to it".
De enige "haat" die ik ooit heb meegemaakt was van een paar tieners op fatbikes. Een kwam er dreigend recht op me af fietsen en week op het laatst uit. Hard lachen met z'n 3-en, whatever. Doorfietsen en niet meer aan denken. OK, en misschien een keer afgesneden, maar ik weet niet zeker of dat gewoon een oude knar was die de lengte van z'n auto niet goed kan inschatten, of dat dat echt haat was. Hij had alle ruimte om me in te halen, maar bleef er lang achter. Geen idee waarom, ik kon het niet vragen. Ohja, en een collega heeft me een keer in de kantine gezegd dat ik een snelheidsduivel was. Waarom? Omdat ik in "haar buurt" meer dan 30km/u reed in een 30km-zone. Dat klopt waarschijnlijk wel, het gaat bult af, als ik niet trap red ik de 30 al. Maar auto's rijden daar ook >30 en als ik met ze mee rijd, is dat voor mij veiliger. Had ze geen boodschap aan, dus whatever Tongue

Wat betreft die knuppel en het hoenderhok: ik vraag me af in hoeverre sommigen met hun eigen rijstijl (of door die van een ander) aangesproken worden. Als je op de rijbaan gaat rijden, terwijl de fietsstrook vrij is en je kunt niet ~50km/u fietsen, maar blijft bij 35km/u hangen, ben je een rijdend obstakel voor automobilisten. Dan kun je nog zo in je recht staan, ook ik zou me aan je ergeren als VM-rijder. Ook onder de VM'ers zullen er genoeg idioten zijn die veel te hard en te dicht langs andere fietsers inhalen, ergens nog snel voor langs duiken, de bocht ruim nemen en daarmee de ander dwingen tot remmen.

We zijn ontzettend opvallende verkeersdeelnemers en zulke incidenten blijven meer hangen dan bij een racefietser of speedpedelec (die zijn redelijk anoniem). Zie het als de fatbike: het gros voert die helemaal niet op, rijdt er netjes op, maar die paar die opvallen met hun agressieve gedrag in het verkeer, verpesten het voor de rest. Ik probeer me dus zoveel mogelijk als een heer in het verkeer te gedragen en niet op mijn strepen te gaan staan als ik het recht aan mijn kant heb, maar ik wel aanvoel dat iets misschien niet zo'n handige actie is in dit specifieke geval... Dat alles in de hoop de slechte ervaringen te overschrijven.
Antwoord }


Berichten in dit topic
RE: Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen? - door Grrrrrene - 02-Oct-2024, 11:23 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 16 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Van Raam trike accustoring
Eventueel kan je nog...365cycle — 11:49 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Dat is oneindig/in...365cycle — 11:47 PM
Van Raam trike accustoring
Vorige week donderda...reinout — 10:22 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
 Het boek is Bar...Bob Hagendijk — 10:11 PM
Herintroductie
Er staan nu 2 M5 CMP...martinus — 09:49 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
En van het Nederland...TimSch — 09:38 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Jong geleerd is ou...Wim -de roetsende — 09:11 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Het is eigenlijk m...Wim -de roetsende — 09:09 PM
Herintroductie
Ik heb het geluk dat...melle z — 08:43 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Het is eigenlijk mee...Hoekie — 08:35 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Ik heb een tijdje ge...Tom Fekkes — 08:21 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Jong geleerd is oud ...Hardloper — 08:05 PM
Herintroductie
Het aantal ligfietse...martinus — 03:45 PM
Herintroductie
Ik heb net bij Tempe...melle z — 02:41 PM
Herintroductie
De FosVelo moet opge...martinus — 02:29 PM
Fransen betogen tegen SUV's en voor mee...
(ik weet dat het e...365cycle — 01:55 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Er zijn velen die ...365cycle — 01:45 PM