05-Oct-2024, 07:44 AM
(04-Oct-2024, 11:46 PM)_Peter schreef: Nu vraag ik me af of je ook het idee hebt dat de M5 makkelijker rechtuit rijdt (als het ware wat luier stuurt) dan de fietsen met een kortere wielbasis of is hier ook de gewichtsverdeling iets waar je rekening mee moet houden. Ik vindt mijn Chamsin namelijk nogal nerveus, al kun je er ook prima 5 km/u mee fietsen maar je moet dan echt wel beide handen aan het stuur hebben, op snelheid loopt het allemaal veel strakker maar nog steeds handjes aan het stuur.
Een langere wielbasis fiets is vooral comfortabeler. Het kan nog steeds een erg zenuwachtige fiets zijn. Dit hangt ook af van de geometrie van de fiets, de stuurhoek, voorloop, naloop, enz.
De wielbasis van de Chamsin is 120cm
De wielbasis van de M5 SP559 is 119cm
De wielbasis van de Fujin is 123cm
De wielbasis van de M5 CHR is 134cm
Ik vond de M5 SP559 minder zenuwachtig sturen dan de Fujin. Het ligt dus zeker niet alleen aan de wielbasis.
De CHR stuurt zeker wat luier. Gaat graag rechtdoor en je moet iets meer moeite doen om een bocht in te sturen.
Volgens sommigen wordt de kans op een 'wielflop' groter bij deze geometrie.
Uitleg wielflop:
https://www.reddit.com/r/bicycling/comme..._vs/?tl=nl
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler