08-Oct-2024, 06:02 PM
(05-Oct-2024, 11:07 AM)Arend-Jan schreef: Niet gemeten, maar zal heel aardig kloppen:
40: 0,5
45: 1
50: 2
Dit is op basis van vergelijkingen tussen SL en GT, die nog dichter bij elkaar liggen qua frontaal oppervlak en dus ook qua snelheid
Maar het is een vreemde vergelijking, want de meeste mensen die in een kleine Snoek rijden zijn ook lichter dan de meeste kopers van een SnoekL. En dat extra gewicht verhoogt de rolweerstand en laat de grotere fiets dan ook trager lijken. Daarentegen hebben die dan vaak/potentieel wel weer meer trapvermogen tot hun beschikking..
Uitgaande van dat bij snelheden boven 40 km/uur de rolweerstand te verwaarlozen
is, dan is het vermogen evenredig met de derde macht van de snelheid:
v_Snoek v_SnoekL relatief_verschil_in_vermogen
40 39.5 3%
45 44 7%
50 48 13%
Het lijkt mij geen vreemde vergelijking: als ik in een Snoek of Snoek-L rijd,
scheelt het volgens mij 1 kg => verwaarloosbaar
Tijdens het rijden met de Snoek viel mij op dat de carroserie leek te rollen
in het ritme van het trappen. Ik voelde een toename van druk beurtelings op mijn
schouders, waarbij ik niet het idee had dat ik in mijn stoel zat te schuiven.
Het komt volgens mij door de gewichtsverplaatsing van de voeten (met benen in
een cirkelbeweging).
De baansnelheid van het pedaal v=wxr=w*r*sin(alfa) met alfa de hoek tussen
hoeksnelheid w en cranklengte r
alfa=90 graden => v=w*r
De middelpuntvliedende kracht is F=r\m*v^2
Deze kracht zorgt voor het grootste koppel om de carroserie te laten rollen als
de cranks verticaal staan.
De effectieve massa heb ik niet uitgerekend, maar wordt contant verondersteld.
Demping en massatraagheid zijn niet meegenomen.
Bij kleine rolhoek is de rolhoek omgekeerd evenredig met de cranklengte.
Bij gelijke baansnelheid van het pedaal is trapfreqentie omgekeerd evenredig
met de cranklengte.
Dus bij gebruik van kortere cranks en gelijke baansnelheid van de pedalen, zal
het rollen van de carroserie worden vergroot en de frequentie zal toenemen.
De verwachting is dat bij gelijke veerkonstante van de gemonteerde veren de
Snoek ongeveer 6.5% meer zal rollen dan de Snoek_L door de kleinere asspoor.