08-Oct-2024, 08:44 PM
De teller staat inmiddels op 11K. Afgelopen zaterdag ben ik langsgeweest bij de Trike-Shop in Zonhoven om de Dream Seat uit te proberen. Ik had Yvo gevraagd om een trike met 26" voorwielen, dan kon ik dat ook meteen uitproberen. Jammer genoeg (nou ja, niet écht jammer) had hij een TI FLY X klaar voor me staan, maar die heeft voorvering en deze had ook elektrische ondersteuning. Een dikke twintig minuten uitgeprobeerd in de omgeving van Zonhoven.
Van de Dream Seat was ik snel overtuigd, kwa comfort is dat écht wel een stap vooruit vergeleken met het standaard gaas. De grote wielen was wat anders. Je merkt meteen dat het zwaartepunt wat hoger ligt, dus iets kalmer aan bij het bochten nemen. Niet dat ik een racer ben (de trikes van AZUB zijn nu eenmaal geen snelheidsmonsters), maar ik moest toch wel wat inhouden bij haakse bochten. In hoeverre de voorvering daar ook voor iets tussenzit, kon ik natuurlijk niet uitmaken omdat ik geen vergelijk heb. Ik had liever op een trike met grote voorwielen zonder voorvering gereden, dan kon ik wat meer het verschil tussen 20" en 26" voelen. Daar ben ik dus nog niet uit, of ik die wel of niet wil, grotere voorwielen. Ja, de zit zou nog iets meer achterover mogen en de trapas wat hoger, dat zou met grotere voorwielen ineens opgelost zijn. Langs de andere kant ligt de zit nu zo plat als de trike het toelaat en is het niet zo dat ik met de huidige zithoek "slecht" zit/lig, alleen zou het voor mijn gevoel nog nét iets platter mogen. Alles bij elkaar gaat het ook om een flink bedrag (wielen met SON naaf en spatborden kosten rond de 850€), daar wil ik wel héél zeker over zijn ....
De Dream Seat heb ik meteen gekocht en zaterdag nog op m'n trike geïnstalleerd. Sinds zaterdag verschillende ritten gedaan (net geen 200km) en ik ben toch aangenaam verrast hoeveel comfortabeler de zit rijdt. De zit dempt veel meer trillingen en onregelmatigheden van het wegdek, zelfs met kleine voorwielen zonder vering. Wel is het ademend vermogen minder dat het standaard gaas, maar dat was ook te verwachten. Een echte zweetrug krijg ik er niet van, maar dat zal in de zomer ongetwijfeld anders zijn. Gelukkig is het niet veel werk om het gaas te vervangen, we zullen nog wel zien ....
Van de Dream Seat was ik snel overtuigd, kwa comfort is dat écht wel een stap vooruit vergeleken met het standaard gaas. De grote wielen was wat anders. Je merkt meteen dat het zwaartepunt wat hoger ligt, dus iets kalmer aan bij het bochten nemen. Niet dat ik een racer ben (de trikes van AZUB zijn nu eenmaal geen snelheidsmonsters), maar ik moest toch wel wat inhouden bij haakse bochten. In hoeverre de voorvering daar ook voor iets tussenzit, kon ik natuurlijk niet uitmaken omdat ik geen vergelijk heb. Ik had liever op een trike met grote voorwielen zonder voorvering gereden, dan kon ik wat meer het verschil tussen 20" en 26" voelen. Daar ben ik dus nog niet uit, of ik die wel of niet wil, grotere voorwielen. Ja, de zit zou nog iets meer achterover mogen en de trapas wat hoger, dat zou met grotere voorwielen ineens opgelost zijn. Langs de andere kant ligt de zit nu zo plat als de trike het toelaat en is het niet zo dat ik met de huidige zithoek "slecht" zit/lig, alleen zou het voor mijn gevoel nog nét iets platter mogen. Alles bij elkaar gaat het ook om een flink bedrag (wielen met SON naaf en spatborden kosten rond de 850€), daar wil ik wel héél zeker over zijn ....
De Dream Seat heb ik meteen gekocht en zaterdag nog op m'n trike geïnstalleerd. Sinds zaterdag verschillende ritten gedaan (net geen 200km) en ik ben toch aangenaam verrast hoeveel comfortabeler de zit rijdt. De zit dempt veel meer trillingen en onregelmatigheden van het wegdek, zelfs met kleine voorwielen zonder vering. Wel is het ademend vermogen minder dat het standaard gaas, maar dat was ook te verwachten. Een echte zweetrug krijg ik er niet van, maar dat zal in de zomer ongetwijfeld anders zijn. Gelukkig is het niet veel werk om het gaas te vervangen, we zullen nog wel zien ....
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)