09-Oct-2024, 08:09 PM
Netter (richting van vector is dan ook gedefinieerd): F=m*a met a=wx(wxr) voor
een eenparige cirkelbeweging.
Welk verband bestaat er tussen verticale kracht F door je benen, cranklengte r
en hoeksnelheid w? Formule?
Op een fiets maken je voeten een cirkelbeweging en dan is er zeker sprake van een
centripentale kracht: deze trekt aan de trapas. De horizontale component wordt
gecompenseerd door de mast, de verticale component zorgt voor een koppel om te
rollen. Voor de onderbenen lijkt mij dit een aardige benadering en bij de
bovenbenen is de verplaatsing kleiner en heb ik deze verwaarloosd.
Als ik een eenwieler meevoer met de fiets, giert de eenwieler: een oscilerende
beweging van het zadel, veroorzaakt door de assymmetrie van het trapstel.
Als je de eenwieler horizontaal houdt en een slinger aan het wiel geeft,
dan voel en zie je de eenwieler rollen.
Bij fietsen ijlt het onderbeen na ten opzichte van de voeten (bij benadering 90
graden). Bij een velomobiel bedoel ik daar het volgende mee:
stand_crank positie_voet positie_onderbeen
-------------------------------------------------
vert_boven maximaal midden
horz_voor midden mininimaal
vert_onder mininmaal midden
horz_achter midden maximaal
Aangezien ik er tijdens de proefrit met de Snoek niet op heb gelet, vraag ik mij
af in welke twee standen de carrosserie maximaal rolt. Is dit bij horizontale
cranks of verticale cranks of er tussenin?
Het verschil in rollen voor een Snoek met 140 mm cranks t.o.v. een Snoek_L met
170 mm cranks en bredere asspoor wordt volgens mij ongeveer 25%.
een eenparige cirkelbeweging.
(08-Oct-2024, 07:52 PM)Arend-Jan schreef: Het rollen dat een velomobiel doet tijdens trappen komt niet door middelpunt vliegende kracht maar door de inertia (massa traagheid) van je benen, die je in verticale richting telkens op gang brengt, remt, en daarna weer op gang brengt in tegengestelde richting, weer remt etc etc.
Welk verband bestaat er tussen verticale kracht F door je benen, cranklengte r
en hoeksnelheid w? Formule?
Op een fiets maken je voeten een cirkelbeweging en dan is er zeker sprake van een
centripentale kracht: deze trekt aan de trapas. De horizontale component wordt
gecompenseerd door de mast, de verticale component zorgt voor een koppel om te
rollen. Voor de onderbenen lijkt mij dit een aardige benadering en bij de
bovenbenen is de verplaatsing kleiner en heb ik deze verwaarloosd.
Als ik een eenwieler meevoer met de fiets, giert de eenwieler: een oscilerende
beweging van het zadel, veroorzaakt door de assymmetrie van het trapstel.
Als je de eenwieler horizontaal houdt en een slinger aan het wiel geeft,
dan voel en zie je de eenwieler rollen.
Bij fietsen ijlt het onderbeen na ten opzichte van de voeten (bij benadering 90
graden). Bij een velomobiel bedoel ik daar het volgende mee:
stand_crank positie_voet positie_onderbeen
-------------------------------------------------
vert_boven maximaal midden
horz_voor midden mininimaal
vert_onder mininmaal midden
horz_achter midden maximaal
Aangezien ik er tijdens de proefrit met de Snoek niet op heb gelet, vraag ik mij
af in welke twee standen de carrosserie maximaal rolt. Is dit bij horizontale
cranks of verticale cranks of er tussenin?
Het verschil in rollen voor een Snoek met 140 mm cranks t.o.v. een Snoek_L met
170 mm cranks en bredere asspoor wordt volgens mij ongeveer 25%.