17-Oct-2024, 12:01 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Oct-2024, 12:16 AM door 365cycle.)
(16-Oct-2024, 10:05 PM)Wim -de roetsende schreef:(16-Oct-2024, 09:59 PM)Tom Fekkes schreef: Ja. Ik snap je overweging om de VanMoof illegaal te verklaren. Maar ik heb me nooit gestoord aan dit soort fietsers die zich normaal en veilig gedragen.Ik verklaar 'm niet illegaal. Dat doet de wet.
(16-Oct-2024, 10:08 PM)Tom Fekkes schreef: Je hebt gelijk, maar ik ben geen rechter. Met een beetje goed gedrag stoor ik me niet aan die figuren. Overigens rijd jij ook redelijk snel.
Weliswaar zonder motor, maar dat is wel waar sommigen zich aan ergeren.
Verwar je Wim niet met mij? Ik "klaagde" namelijk over de VanMoof. In feite ging het me om het commentaar van de bestuurder, niet over zijn verdere rijgedrag. Het maakt mij niet uit dat hij sneller rijdt dan toegestaan, maar het is nogal krom om een iets snellere rijder de les te gaan staan lezen vanaf een illegaal opgevoerde elektrische fiets. Als zo iemand me dan ook nog zegt dat hij wenst dat me wat overkomt word ik al gauw Rotterdams duidelijk.
Verder rijd ik snel, maar wel met enig gezond verstand. Dit fietspad is een bromfietspad buiten de bebouwde kom, alle bromfietsen mogen daar 40 km/h en in de praktijk zie je dat 45 km/h gedoogd wordt. Nu heb ik het nog eens even nagezocht op Strava, maar wat ik zie is dat ik op het stuk in de bebouwde kom strak ~51 rijd, waar de bebouwde kom voor het gevoel ophoudt de snelheid laat oplopen tot ~55 (max 50, maar het bord "60" is dan al in zicht en veel automobilisten gaan dan dringen, dus kies ik de middenweg), en vervolgens via de "invoegstrook voor brommers" het fietspad op ga en 45 ga rijden, tot het moment dat ik hem inhaal waar het tempo nog verder zakt, blijkbaar naar 38.5, om daarna weer te versnellen.
Ik pas mijn snelheid dus aan aan het verkeer dat wél verwacht wordt op de strook waar ik rijd.
Ook heb ik eerst met een toetertje en daarna met de bel laten weten dat er iets achter hem zat, en bel+claxon = raar dus hij had genoeg kunnen weten.
(16-Oct-2024, 10:18 PM)Tijanus schreef: En de wet is soms natuurlijk best raar.Dit is ook niet helemaal waar. 500PK op twee wielen mag zelfs, maar is voorbehouden aan een motorfiets.
In Nederland is 500W ondersteuning illegaal, maar 500PK niet.
Goed, voor die laatste heb je een extra papiertje nodig, maar aan een 'neutrale observator op de maan' zou ik het niet met droge ogen kunnen uitleggen.
Op de bromfietspaden mag je met tot 4000W gewoon terecht, mits er een kenteken en typegoedkeuring op het voertuig in kwestie zit.
Het verschil zit dus met name in de plaats op de weg en de typegoedkeuring, waarmee bepaalde eisen aan de veiligheid van het voertuig gesteld worden.
Overigens ben ik wel een groot voorstander van vermogens en snelheidsbegrenzers in motorvoertuigen. Snelheid op de maximumsnelheid ter plekke, op snelwegen en veilige provinciale wegen voor x seconden de begrenzer eraf, zodat een traag voertuig echt vlot ingehaald kan worden. Vermogen? Niemand heeft meer dan 100 watt per kilo nodig in een auto. Daarmee krijg je 5 personen en een loeizware aanhanger prima mee de Cauberg op.
Wat mensen dan op "openbare (tol-)wegen zonder snelheidsbeperking" doen moeten ze lekker zelf weten, leef je daar maar lekker uit, daar kan ik als ex-hobbysleutelaar en wannabe-coureur zelfs nog best plezier aan beleven als het op video staat.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.