17-Oct-2024, 01:27 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Oct-2024, 01:28 PM door 365cycle.)
(17-Oct-2024, 12:47 PM)PieterTrapt schreef: Gemotoriseerd verkeer (e-bikes, e-fatbikes, scooters): gedragen zich relatief vaak asociaalHm, ik denk dat als je de gemiddelde Nederlander hier naar vraagt dat dit eerder andersom gezien wordt.
Zelf trappen (fiets, racefiets, ligfiets, velomobiel): rijden netter, passen hun gedrag meer aan.
Je kan dit alleen beschouwen vanuit je eigen perspectief (ook het mijne); racefietsers zijn vaak netter tegen mij als snellere spierkrachtfietser.
Tegen automobilisten vind ik ze niet altijd even netjes (maar dat ben ik zelf ook niet altijd, zeker niet als ze geen voorrang verlenen).
(17-Oct-2024, 12:47 PM)PieterTrapt schreef: Ik vermoed dat dit een psychologische oorzaak heeft. Wij fietsers weten dat we snel gaan, want we spannen ons flink in. Een e-biker heeft zelf niet door hoe snel hij rijdt. Er is ook een fysieke oorzaak: wie zelf fietst, krijgt een hogere hartslag, bloeddruk, de adrenaline stroomt ons door de aderen, en daardoor zijn we alerter. En attenter.Ook dit is niet mijn ervaring. Als ik echt hard rijd ben ik in m'n hoofd continu aan het blauwhelmen om mezelf in het gareel te houden. Daarom ga ik ook bijna nooit echt voluit.
Als de Garmin ver in het oranje staat maakt het niet echt uit of je voor me nét iets harder rijdt dan ik, of voor me nét iets langzamer rijdt dan ik wil, of achter me rijdt en er het liefst voorbij wil, of zelfs me een berichtje stuurt waardoor m'n datascherm verstopt wordt achter een pop-up. Ik vind dan gewoon iedereen een lul.
De rust/(endorfine-)rush achteraf is daarna echt een zalvende ervaring.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.