21-Oct-2024, 11:56 PM
(21-Oct-2024, 06:59 PM)Hoekie schreef:(21-Oct-2024, 03:54 PM)Hardloper schreef: Is een smalle band ook sneller? Door minder rolweerstand?
Ja en Nee.
Mijn eerste week met de Snoek-L vertelt me dat 28 achter comfortabeler is dan 42 met de QV.
Ik laat expres extra informatie achter, want laten we het simpel houden, dat is de vraag ook.
Een wat langere versie, volgens Bicycle Rolling Resistance, een test van vier maten van dezelfde band:
https://www.bicyclerollingresistance.com...comparison
Een tamelijk lang artikel, maar het wordt met elke nieuw ingestoken vergelijkingsmethode steeds beter. In de conclusie geeft men een samenvatting:
"A bigger road bike tire (at least the Continental GP 4000 and GP 5000) provides a lower rolling resistance at the same air pressure. You do have to realize that at the same air pressure, a bigger tire will provide a less comfortable ride.
At the 15% tire drop air pressures, which are very close to the recommended air pressures for a given size, the tables are turned and a bigger road bike tire will have a higher rolling resistance. The higher rolling resistance of the bigger tire is because it provides more comfort at the 15% tire drop air pressure.
We feel the ultimate test is adjusting all tires to the same comfort level. When all tires are adjusted to the same comfort level, rolling resistance is nearly the same (0.2 watts max) for all sizes of the GP 5000. "
Naast het eerder genoemde minpunt van meer luchtweerstand is een bredere maat van dezelfde band natuurlijk ook gewoon zwaarder. In het geval van de GP5000 een verschil van ~100 gram tussen de grootste en kleinste maat. Per band. En dat zijn nou net de snelst draaiende delen van een fiets, (dus) het verlies aan kinetische energie na elke stop telt daarbij dubbel (wegens de vereiste rotatie-energie in de band).
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'