Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk Urban.
#12
(19-Oct-2024, 07:30 PM)Willeke_IGKT schreef: Als Strada rijder ben ik gewend aan open wielkasten. Ook de buiten maten lijken ongeveer gelijk aan de Strada.

Heel anders is het stoeltje, deze ligt vrij los in de fiets, vooraan net ingehaakt in een houder, achter opgehangen met bandjes. Het zal deels wennen zijn maar ik had wat moeite met gaan zitten zonder het stoeltje onbedoeld te verplaatsen.

De B4M is smaller, maar vooral lager dan de Strada (minder frontaal oppervlak. Dit kan door de diepe zit en de meer liggende houding waarbij je gewicht meer verdeeld is over de rug en minder zwaar op het achterwerk rust. De Strada heeft beslist meer bagageruimte (boodschappenruimte) maar door de forse breedte bij de schouders in de B4M is er wel plek voor onhandiger, harde voorwerpen. Naast de achterwielkast wordt de ruimte snel kleiner door de naar binnen gekromde staart.

Meerdere lange mensen (waartoe ik ook gerekend kan worden) hebben gemerkt dat de riempjes in de schouders snijden. Ik heb een custom 3d geprinte ondersteuning bestelt voor mijn B4M. Voor toekomstige B4M is dit niet van toepassing want de stoelondersteuning wordt aangepast, vergelijkbaar met de BulkMK1.
 De riempjes worden ook toegepast in Quattrevelo en Snoek, maar daar zitten de riempjes, bovenaan, verder uit elkaar en meer naar achteren bevestigt en blijven vrij van de schouders. Het grootste verschil is het vaste draaipunt. Bij de B4M is de onderste steun juist niet vast vanwege de snelverstelling in meerdere posities. Als de riempjes verder naar achteren bevestigd zouden zijn zoals bij Quattrevelo, dan trekt dat de B4M stoel omhoog uit die snelverstelling! Kortom, een niet zo handig ontwerp voor de B4M en daarom zal de volgende lichting van de vertrouwde Bulk stoelsteun voorzien worden.

Wat mij als BulkMK1 rijder vooral opviel aan de B4M is de ruime bodemvrijheid en de zeer korte draaicirkel. Perfect voor stad en Anton-paadjes (smal, kronkelend, niet altijd verhard). De stabiliteit doet beslist niet onder voor die van de BulkMK1. Je zit weliswaar wat hoger, maar de wielen staan vanwege de open wielkasten verder uit elkaar. Een wieltje lichten is onwaarschijnlijk, zelfs als je geen ervaring hebt. Dat verleent meteen een hoop vertrouwen en rijdt ontspannen.
De stijfheid van het alu voorframe is zeer hoog net als de alu achterbrug/vork (die verdacht veel lijkt op die van de Snoek). De krachtoverbrenging naar het achterwiel is dus prima.
Last but not least: ik had gekozen voor de comfortabele vering en dat is het ook: heerlijk comfortabel, maar zonder sponzigheid of schommelende gang. Als toch die riempjes maar niet in mijn schouders hadden gedrukt had ik er al heel wat meer kilometers gemaakt.

Ik moest nauwkeurig kijken welk deel van de B4M nu gespoten is en welke gefolieerd. Het bleek dat de witte bovenkant gespoten is en de blauwe onderkant (meerdere kleuren beschikbaar) is gewrapt. Het is eigenlijk alleen te zien bij een 2cm overlap boven het hoogste deel van de wielkast. Netjes gewrapt! De bovenkant is ook in mijn ervaring duidelijk een lastiger vorm om te folieren en volgens mij vrijwel onmogelijk zonder overlappingen op zichtbare plekken. Dat is wel te camoufleren met al dan niet reflecterende tape, maar daar heeft Roemenië vooralsnog niet voor gekozen.

Voor wie het nog niet begrepen had, Noorderlingen kunnen B4M proefrijden in Rolde (Drenthe) bij Twilwiel ;-) Lange mensen moeten nog een weekje geduld hebben tot ik de 3D steun heb gemonteerd.
Antwoord }


Berichten in dit topic
RE: Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk Urban. - door twilwel - 7 uren geleden

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Herintroductie
Het aantal ligfietse...martinus — 03:45 PM
Herintroductie
Ik heb net bij Tempe...melle z — 02:41 PM
Herintroductie
De FosVelo moet opge...martinus — 02:29 PM
Fransen betogen tegen SUV's en voor mee...
(ik weet dat het e...365cycle — 01:55 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Er zijn velen die ...365cycle — 01:45 PM
Herintroductie
Er staan een paar mo...melle z — 01:40 PM
Herintroductie
Trekkende ketting de...martinus — 01:25 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Er zijn velen die m...twilwel — 12:57 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Er zijn velen die me...Hoekie — 12:42 PM
Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk ...
@twilwel, ik denk da...Willeke_IGKT — 12:34 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik snap gewoon nie...qv-tester — 12:25 PM
Fransen betogen tegen SUV's en voor mee...
De man was de cont...qv-tester — 12:18 PM
Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk ...
Als Strada rijde...twilwel — 12:02 PM
Herintroductie
Ik heb op zowel de r...melle z — 11:58 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Beste Jeroen, soms k...Dharm2004 — 11:48 AM
Herintroductie
Dank je Melle,toch e...martinus — 11:22 AM
Herintroductie
zo een als die rode ...melle z — 10:37 AM