25-Oct-2024, 11:37 AM
(24-Oct-2024, 12:20 PM)365cycle schreef: Ik vraag me af in hoeverre je zeer wisselende vraag kan gladstrijken door voorraad aan te leggen. Juist de B4M is daar ideaal voor - je hoeft 'm niet vantevoren te wrappen. Dat het tot op zekere hoogte werkt weet ik zeker; er waren al dealers die veel omzet hadden door uit voorraad te verkopen.
Op zich kan (en werkt) dat natuurlijk (mits je de productiecapaciteit hebt om die voorraad op te bouwen). Maar, ik werk in een industrie waar de 'cost of goods' vrij laag is (men zegt graag 10% van de marktwaarde, maar het kan ook aanzienlijk minder zijn), het product prima op een standaard europallet past, en op een zo'n palletplek, zelf bij de wat goedkopere producten, probleemloos een ton aan waarde staat. Opslagkosten dus relatief gering, al moet dat dan weer wel een geconditioneerde opslag zijn.
En *toch* is het erg ongebruikelijk dat we ergens meer dan drie maanden voorraad van hebben. Het wordt als te kapitaalintensief gezien.
Bij de 'cost of goods' van een velomobiel (50-80%? Ik doe maar een gok?) is een voorraad financieel nog zeer veel lastiger op te brengen.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'