25-Oct-2024, 12:11 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Oct-2024, 12:14 PM door 365cycle.)
(25-Oct-2024, 11:37 AM)Tijanus schreef: En *toch* is het erg ongebruikelijk dat we ergens meer dan drie maanden voorraad van hebben. Het wordt als te kapitaalintensief gezien.Het is pas kapitaalintensief als
1. Je markt niet erg volatiel is en/of
2. Je zonder problemen op zeer korte termijn aan een plotseling stijgende vraag kan voldoen, of
3. Je markt niet deels bepaald wordt door je levertijd, m.a.w. er haakt een significant aantal klanten af door de levertijd.
Die kunnen we analyseren:
1. Velomobielenverkoop gaat met golven. Er zijn meerdere momenten geweest waarop Jan de dealers in Nederland liet weten voorlopig minder voor ze te kunnen produceren en andere momenten waarbij de levertijd flink opliep, er zijn ook momenten geweest waarop Jan de dealers vroeg of ze niet wat konden bestellen omdat het te rustig was in Breaza. Op zo'n moment een paar hardlopers uit de mallen trekken en ongeassembleerd/ongespoten ergens hoog in een fabriekshal opslaan kost je niet het hele product, enkel de materiaalkosten. De medewerkers uit hun neus laten eten is even duur. Dat product later af laten werken (desnoods bij de dealer!) als de nood hoog is, werkt in zo'n markt. Als je 70-80% van je markt voor jezelf hebt kan je ook sturen op eventuele nieuwe modellen die de verkoop van die voorraadfietsen mogelijk geweld aan doet.
2. Als Willeke over 4 maanden haar fiets krijgt en 'm een maand later dusdanig stuk rijdt dat er een nieuwe moet komen, is er op dat moment direct een behoefte waar niet aan kan worden voldaan. Als in dat geval een belletje naar Roemenië ("heb je nog wat staan?") kan voldoen, heb je direct een extra verkoop (je voorkomt in ieder geval dat er wat uit de tweedehandsmarkt moet komen), een blije klant, en mogelijk een upsell ("is er nu geen B4M? Nou... ik heb wat geld over, doe maar een veel duurdere Urban")
3. De speed pedelec is interessant voor hobbyfietsers en voor forensen. Verreweg de meeste hobbyfietsers die op asfalt willen rijden kiezen nu voor een wielrenfiets. Voor een klein deel van de forensen is de velomobiel om diverse redenen een interessant alternatief. Ik heb er echter al meerdere gesproken die de levertijd als één van de drempels zien (daarnaast o.a. dat je ervoor naar Dronten moet om te proberen, dat het anders is en je kent ze wel). Het deel dat daadwerkelijk bij een dealer (of bij mij) komt proefrijden is vaak enthousiast, je trekt die personen met een "we hebben er één op voorraad, als je vandaag JA zegt is ie voor jou en heb je 'm volgende week staan" makkelijker over de streep. Zo makkelijk gaat het namelijk wél als je alternatief speed pedelec gaat aanschaffen. We zouden eigenlijk zelfs sneller kunnen zijn, want voor een velomobiel is een tenaamstelling is niet noodzakelijk. Je hoeft je alleen je banklimiet te verhogen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.