25-Oct-2024, 12:36 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Oct-2024, 01:17 PM door 365cycle.)
(25-Oct-2024, 06:32 AM)Willeke_IGKT schreef: Als een op de twee nieuwe auto's een SUV is (en dat nieuws was vorig jaar op de radio) moeten er erg veel ondernemers zijn, erg veel tweeverdieners of erg veel mensen die erg graag zo'n grote bak rijden. En daar vallen waarschijnlijk ook de ambtenaren onder die de regels schrijven.De term "SUV" is niet helemaal eenduidig. In dit soort statistieken wordt een auto als de Lexus LBX vaak onder de SUV's gerekend:
In feite is het een kleine dikkerd; 1280 kg (heel redelijk gewicht voor een moderne auto), niet belachelijk hoog boven de weg, en als ik voorin zit, gaat er geen volwassene voor z'n plezier achter me zitten. Dit is niet de SUV die enorm extra gevaar oplevert.
Dat soort auto's begint als je het mij vraagt bij modellen van het formaat van de Mercedes-Benz EQE SUV en BMW (i)X3:
Deze auto is niet eens zo heel veel hoger, en slechts een dikke halve meter langer, maar ook fors breder. De iX3 is daarnaast veel hoekiger vormgegeven waardoor je met name ons en kinderen op fietsjes veel slechter ziet. Daarnaast zijn dit soort auto's zomaar 1000 kg zwaarder dan de eerder genoemde LBX; de EQE van een vriend staat voor 2350 kg op kenteken. Deze categorie auto's begint zo rond de €80.000 nieuwprijs. Je moet een stevige baan hebben om dit als auto van de zaak te krijgen, de gemiddelde vertegenwoordiger rijdt met heel wat minder rond.
Dan zijn nog twee subcategorieën:
- auto's zoals de BMW XM: Belachelijk groot, belachelijk duur (€200K), belachelijk zwaar (2700 kg) en belachelijk veel vermogen (750 pk... waarvoor?!);
- auto's zoals de Hongqi E-HS9: Vol elektrische snufjes die je veilig moeten houden maar niet perfect werken, gemarket naar welvarende grote gezinnen (want 7-zitter), daardoor lomp groot en onoverzichtelijk, en eveneens dicht bij de 3000 kg.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.