25-Oct-2024, 12:56 PM
Ach, het ging me eigenlijk vooral om dat koddige aanhangertje met kloeke velomobiel achter die Smart...
Zou die aanhanger (ook) op radiaalbanden staan?
Maargoed, klopt, ome Düsentrieb reed op Blue Flanges, naar het schijnt praktisch even snel als POTT's, die volgens bicycle rolling resistance ongeveer 15% efficiënter rollen dan de GP5000S. Zijn achterband was trouwens nog veel efficiënter, namelijk een Vittoria Corsa Pro Speed, maar die komt als volbloed racefietsband alleen in ETRTO 622. Is daarentegen wel bij elke relevante racefietsboer te krijgen, al is de voorraad vaak beperkt. Kennelijk ondanks de prijs (ook ~90 euro) toch wel erg geliefd onder wielrenners...
Zelf vind ik het nogal een gok op de Houtribdijk, van die snelle bandjes met matige lekbestendigheid. Zoals 'Jack-Lee' op ons Duitse zusterforum al schreef: Geef me een GP5000 in 20 inch, en er is geen enkele reden om nog met POTTs of Blue Flanges te rijden (beide geen radiaalband overigens, die hadden de prozaïsche naam "Michelin 45/75R16", waren gewoon zwart, wogen 600 gram(!) en zijn al een decennium compleet 'unobtanium'. Oh ja, je mocht er van Michelin eigenlijk maar 25 km/u mee rijden (ECO-marathon!), en voor bochtenwerk waren ze ook minder geschikt).
Maargoed, voor wie lekrisico het wel de moeite waard lijkt (ten opzichte van een set GP5000 + CCU), even een 'berekening op een suikerzakje'.
Bicycle rolling resistance test bij 42.5 kg en 29 km/u, laten we even uitgaan van een velomobiel systeemgewicht van ~100 kg en een LEL snelheid van 58 km/u.
Zeg, precies die 42.5 kg op het achterwiel en dan ongeveer 2/3 van dat standaardgewicht op elk voorwiel.
De winst op achterwiel (Corsa pro speed tegen GP5000) is dan 8.4 W - 5.6 W = 2.8 W (bij 42.5 kg / 29 km/u).
Bij 42.5 kg / 58 km/u dus 2.8 W * 1 * 2 = 5.6 W.
De winst per voorwiel (POTT tegen CCU) is dan 15(?) W - 7.5 W = 7.5 W (bij 42.5 kg / 29 km/u).
Bij 28.3 kg / 58 km/u dus 7.5 W * 2/3 * 2 = 10 W.
Voor de drie wielen samen dus 5.6 + 10 +10 = 25.6 W, ofwel grofweg 10% van het vermogen wat de snelle mannen leverden.
Bij de nog iets hoger snelheden misschien 30 W verschil, dus rond 12%. bij die snelheden is luchtweerstand toch wel tamelijk dominant, en kubisch gerelateerd aan snelheid. Dus 12% efficiëntie winst levert ongeveer 12/3 = 4% 'gratis' snelheid op. Netto ongeveer 2 minuten op een evenement als LEL.
Maar dan ging ome Düsentrieb nog steeds gewoon heel erg hard!
Zou die aanhanger (ook) op radiaalbanden staan?
Maargoed, klopt, ome Düsentrieb reed op Blue Flanges, naar het schijnt praktisch even snel als POTT's, die volgens bicycle rolling resistance ongeveer 15% efficiënter rollen dan de GP5000S. Zijn achterband was trouwens nog veel efficiënter, namelijk een Vittoria Corsa Pro Speed, maar die komt als volbloed racefietsband alleen in ETRTO 622. Is daarentegen wel bij elke relevante racefietsboer te krijgen, al is de voorraad vaak beperkt. Kennelijk ondanks de prijs (ook ~90 euro) toch wel erg geliefd onder wielrenners...
Zelf vind ik het nogal een gok op de Houtribdijk, van die snelle bandjes met matige lekbestendigheid. Zoals 'Jack-Lee' op ons Duitse zusterforum al schreef: Geef me een GP5000 in 20 inch, en er is geen enkele reden om nog met POTTs of Blue Flanges te rijden (beide geen radiaalband overigens, die hadden de prozaïsche naam "Michelin 45/75R16", waren gewoon zwart, wogen 600 gram(!) en zijn al een decennium compleet 'unobtanium'. Oh ja, je mocht er van Michelin eigenlijk maar 25 km/u mee rijden (ECO-marathon!), en voor bochtenwerk waren ze ook minder geschikt).
Maargoed, voor wie lekrisico het wel de moeite waard lijkt (ten opzichte van een set GP5000 + CCU), even een 'berekening op een suikerzakje'.
Bicycle rolling resistance test bij 42.5 kg en 29 km/u, laten we even uitgaan van een velomobiel systeemgewicht van ~100 kg en een LEL snelheid van 58 km/u.
Zeg, precies die 42.5 kg op het achterwiel en dan ongeveer 2/3 van dat standaardgewicht op elk voorwiel.
De winst op achterwiel (Corsa pro speed tegen GP5000) is dan 8.4 W - 5.6 W = 2.8 W (bij 42.5 kg / 29 km/u).
Bij 42.5 kg / 58 km/u dus 2.8 W * 1 * 2 = 5.6 W.
De winst per voorwiel (POTT tegen CCU) is dan 15(?) W - 7.5 W = 7.5 W (bij 42.5 kg / 29 km/u).
Bij 28.3 kg / 58 km/u dus 7.5 W * 2/3 * 2 = 10 W.
Voor de drie wielen samen dus 5.6 + 10 +10 = 25.6 W, ofwel grofweg 10% van het vermogen wat de snelle mannen leverden.
Bij de nog iets hoger snelheden misschien 30 W verschil, dus rond 12%. bij die snelheden is luchtweerstand toch wel tamelijk dominant, en kubisch gerelateerd aan snelheid. Dus 12% efficiëntie winst levert ongeveer 12/3 = 4% 'gratis' snelheid op. Netto ongeveer 2 minuten op een evenement als LEL.
Maar dan ging ome Düsentrieb nog steeds gewoon heel erg hard!
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'