25-Oct-2024, 02:54 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Oct-2024, 03:00 PM door PieterTrapt.)
Wordt een spoedfiets (in de volksmond ook wel "spietpedûhlek" genoemd) daadwerkelijke voor recreatieve ritten gebruikt?
Wie heeft trouwens een idee waarom ze voor de spoedfiets zo'n rare geometrie hebben gekozen? Waarom die rechtophouding als op een opa-fiets, op een redelijk snel elektromotorvoertuig? Dat rijdt -opsnelheid- toch klote?
Op een mountainbike of een racefiets wil je ongeveer 50-50 gewichtsverdeling. Dus evenveel druk op het voorwiel als op het achterwiel. Dan hou je grip op het voorwiel en dat is erg fijn als je een bocht doorgaat of als je gaat remmen.
Voor mij valt een spoedfiets alleen al om die reden af. Dat stuur hoort lager dan het zadel te staan en minstens 30 centimeter naar voren. Kortom: welke mafkees bedenkt zo'n frame? En daar betalen mensen €6.000 voor? Ik begrijp het niet.
In een Bülk(4M) heb je van dit alles geen last, een velomobiel is gelukkig wél aerodynamisch én ergonomisch optimaal gemaakt.
Let op dat je op een racefiets in de normale fietshouding (dus op de 'hoods' of in de beugel) je handen vóór de as van het voorwiel hebt. Terwijl op een speedpedelec je handen ruimschoots áchter die as rusten. Dus minder druk op het voorwiel, dus sneller uitglijden in een bocht. WHY???
Wie heeft trouwens een idee waarom ze voor de spoedfiets zo'n rare geometrie hebben gekozen? Waarom die rechtophouding als op een opa-fiets, op een redelijk snel elektromotorvoertuig? Dat rijdt -opsnelheid- toch klote?
Op een mountainbike of een racefiets wil je ongeveer 50-50 gewichtsverdeling. Dus evenveel druk op het voorwiel als op het achterwiel. Dan hou je grip op het voorwiel en dat is erg fijn als je een bocht doorgaat of als je gaat remmen.
Voor mij valt een spoedfiets alleen al om die reden af. Dat stuur hoort lager dan het zadel te staan en minstens 30 centimeter naar voren. Kortom: welke mafkees bedenkt zo'n frame? En daar betalen mensen €6.000 voor? Ik begrijp het niet.
In een Bülk(4M) heb je van dit alles geen last, een velomobiel is gelukkig wél aerodynamisch én ergonomisch optimaal gemaakt.
Let op dat je op een racefiets in de normale fietshouding (dus op de 'hoods' of in de beugel) je handen vóór de as van het voorwiel hebt. Terwijl op een speedpedelec je handen ruimschoots áchter die as rusten. Dus minder druk op het voorwiel, dus sneller uitglijden in een bocht. WHY???
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead