25-Oct-2024, 03:11 PM
(25-Oct-2024, 02:54 PM)PieterTrapt schreef: Wie heeft trouwens een idee waarom ze voor de spoedfiets zo'n rare geometrie hebben gekozen? Waarom die rechtophouding als op een opa-fiets, op een redelijk snel elektromotorvoertuig? Dat rijdt -opsnelheid- toch klote?
(...)
Voor mij valt een spoedfiets alleen al om die reden af. Dat stuur hoort lager dan het zadel te staan en minstens 30 centimeter naar voren. Kortom: welke mafkees bedenkt zo'n frame? En daar betalen mensen €6.000 voor? Ik begrijp het niet.
Het vervangt geen racefiets, maar een stadsfiets. Zie de fietsen in de achtergrond achter de Flyer. Zelfde geometrie...
En met een extra Pogacar aan vermogen in elk pedaal hoef je je over aero(n)dynamica geen zorgen te maken. Net zo als mensen op een 'Chopper', Harley of anderszins, en die gaan nog wel een tikkie harder dan een spoedfiets (en leveren zelf nog net iets minder inspanning).
Bij remmen (en vooral bergaf) heb je bij racefietsen m.i. juist ietwat weinig druk op het achterwiel. En dus ook weinig remkracht...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'