29-Oct-2024, 02:01 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Oct-2024, 02:05 PM door twilwel.)
Ik heb gisteren uitgebreid overleg gehad met Jens Buckbesch (B4M ontwereper) bij hem thuis. Twee velomobielvrienden uut Grunn' waren zo vriendelijk om mij en de B4M op de auto te vervoeren. Jens had nog geen produktie B4M onder ogen gehad en door e-mail communicatie onderling waren we er achter dat prototype en product niet helemaal hetzelfde waren en dat het voor echt lange rijders problematisch was. Dus moesten we natuurlijk in conclaaf. Kijken, meten en brainstormen. Ik vat samen wat de bevindingen waren:
- De bovenste stoelsteun. In z'n prototype B4M had Jens een koord centraal in het midden van de stoel naar de achterkant van het instapgat. Zo'n centraal koord heeft een paar fascinerende voordelen. Minder gehannes met uithalen van de stoel en wanneer je de stoel voor kortere rijders naar voren verplaatst in het onderste raster, komt deze vanzelf rechter op te zitten. Als je het koord eenmaal op de goede lengte hebt, hoef je in principe ook voor andere, kortere rijders de lengte van dat koord niet te veranderen!
Echter, Jens adviseert en in Romenië maken ze de uiteindelijke keuzes.
Zo'n centraal koord kan bovenin schommelen door de trapbeweging. Volgens Jens niet bezwaarlijk voor een efficiënte krachtsoverbrenging, maar de perceptie kan al gauw anders zijn. Dus in Roemenië is besloten om de beproefde twee-riempjes methode te gebruiken die al in andere velomobielen is toegepast. De snelverstelling van de B4M onderin betekent echter dat de stoel onderin los kan schieten bij onhandig (testrijders....) instappen. Dat geeft geen goede indruk op nieuwkomers natuurlijk. Bij Quattrevelo en Snoek is het draaipunt vast en kan de stoel niet wegschieten. Door dit verschil werken de riempjes dus niet zoals gedacht in de B4M.
Bovenin kan bij uithalen of terug plaatsen van de stoel de haken van de riempjes onwillekeurig uit gaan haken. Kortom, het werkt wel, maar het is gehannes. Bij langere rijders snijden die koorden in de schouders en moet er eigenlijk een tweede set ophangpunten verder naar achteren zijn (die waren er niet in m'n B4M, maar kunnen gemaakt worden).
Inmiddels had ik van Axel van Velomobile-SH een 3d geprinte steun meegenomen en dat werkt prima voor mij. Geen gehannes met riempjes en haken, bijna net zoals in de BulkMK1, alleen zit deze steun noodgedwongen een stuk hoger.
Door terugkoppeling van dealers waren ze er in Roemenie ook achter dat dit zo niet ging werken en is besloten dat de volgende lichting B4M dezelfde soort onproblematische stoelsteun krijgt als de BulkMK1.
- De stoel heeft omgezette randen die extra stevigheid geven. Voor grote rijders moet daar flink wat vanaf getrimd worden om zo diep mogelijk te zitten. Dat heb ik dus gedaan, beetje bij beetje. Ook de bovenrand heb ik een cm ingekort. Echter werd (gewild) de stoelhoek daardoor kleiner en doemde een nieuw probleem op: een verstevigingsrib van de stoel kwam in contact met de achterste kettingrol. Dit gebeurde me niet in de MK1. Het verschil is dat de kettingrol in de B4M naar voren verplaatst is om soepeler schakelen mogelijk te maken en een wat betere kettinglijn te verkrijgen. Ze zijn daarbij wat doorgeschoten en de rol moest ik 2 cm verder naar achteren plaatsen. 2 gaten boren, verplaatsen, klaar. Dan zit ie nog steeds ruimschoots verder naar voren dan bij de MK1. Ik heb zo gereden en geen problemen opgemerkt verder. Ik "remde" de kettingrol niet meer af door licht contact tussen stoel en kettingrol. Jens gaat Roemenie adviseren hierover. Of dat betekent dat de kettingrol zo verplaatst wordt als ik heb gedaan of dat de versterkingsribben in de stoel aangepast worden is nog de vraag. Beide oplossingen werken.
-bij maximaal insturen had ik gemerkt dat 32-406 CCU band rechts aan kon slijpen in de wielkast. Ondanks aanpassing van de lengte van de voorste wielophanging stang kon ik er niet helemaal vanaf komen. Ook iets voor Jens om over te adviseren. Ik kan het gemakkelijk genoeg oplossen middels een extra rubber ring op de veerpoot, maar eleganter is natuurlijk dat het af fabriek oké is. Ook dat gaat Jens aankaarten.
___________
-Een andere reden om Jens te bezoeken was dat ik de vormen voor z'n zonnedak mocht lenen. Jens heeft dat zonnedak met geïntegreerd 120W zonnepaneel bedacht om een eventuele e-ondersteuning extra bereik te geven. Hij heeft dit dak uitgebreid beschreven op het Velomobilforum. Het is een zijweggetje, de belangstelling is gering en het heeft dus geen prioriteit voor Jens. Mijn voornaamste belang is het uit de zon zitten (ik heb een zonne-allergie) en als ik dan mijn oversized boordaccu (12V/12Ah) nooit aan de lader in huis hoef te hebben is dat mooi meegenomen.
Het hanteren, openen, sluiten, vast maken is gelijk aan de racekap. Het is een modulaire toevoeging van het Bulk concept.
In de zomer is de opbrengst van het 120W paneel natuurlijk erg ruim. Maar op donkere dagen in herfst en winter met veel minder PV opbrengst, is het wel prettig om ook nog voldoende capaciteit te hebben. Bij regen en storm gaat natuurlijk de racekap erop. Maar ik zit liever met het hoofd vrij met onbelemmerd zicht rondom en dan is dit dakje ideaal.
- De bovenste stoelsteun. In z'n prototype B4M had Jens een koord centraal in het midden van de stoel naar de achterkant van het instapgat. Zo'n centraal koord heeft een paar fascinerende voordelen. Minder gehannes met uithalen van de stoel en wanneer je de stoel voor kortere rijders naar voren verplaatst in het onderste raster, komt deze vanzelf rechter op te zitten. Als je het koord eenmaal op de goede lengte hebt, hoef je in principe ook voor andere, kortere rijders de lengte van dat koord niet te veranderen!
Echter, Jens adviseert en in Romenië maken ze de uiteindelijke keuzes.
Zo'n centraal koord kan bovenin schommelen door de trapbeweging. Volgens Jens niet bezwaarlijk voor een efficiënte krachtsoverbrenging, maar de perceptie kan al gauw anders zijn. Dus in Roemenië is besloten om de beproefde twee-riempjes methode te gebruiken die al in andere velomobielen is toegepast. De snelverstelling van de B4M onderin betekent echter dat de stoel onderin los kan schieten bij onhandig (testrijders....) instappen. Dat geeft geen goede indruk op nieuwkomers natuurlijk. Bij Quattrevelo en Snoek is het draaipunt vast en kan de stoel niet wegschieten. Door dit verschil werken de riempjes dus niet zoals gedacht in de B4M.
Bovenin kan bij uithalen of terug plaatsen van de stoel de haken van de riempjes onwillekeurig uit gaan haken. Kortom, het werkt wel, maar het is gehannes. Bij langere rijders snijden die koorden in de schouders en moet er eigenlijk een tweede set ophangpunten verder naar achteren zijn (die waren er niet in m'n B4M, maar kunnen gemaakt worden).
Inmiddels had ik van Axel van Velomobile-SH een 3d geprinte steun meegenomen en dat werkt prima voor mij. Geen gehannes met riempjes en haken, bijna net zoals in de BulkMK1, alleen zit deze steun noodgedwongen een stuk hoger.
Door terugkoppeling van dealers waren ze er in Roemenie ook achter dat dit zo niet ging werken en is besloten dat de volgende lichting B4M dezelfde soort onproblematische stoelsteun krijgt als de BulkMK1.
- De stoel heeft omgezette randen die extra stevigheid geven. Voor grote rijders moet daar flink wat vanaf getrimd worden om zo diep mogelijk te zitten. Dat heb ik dus gedaan, beetje bij beetje. Ook de bovenrand heb ik een cm ingekort. Echter werd (gewild) de stoelhoek daardoor kleiner en doemde een nieuw probleem op: een verstevigingsrib van de stoel kwam in contact met de achterste kettingrol. Dit gebeurde me niet in de MK1. Het verschil is dat de kettingrol in de B4M naar voren verplaatst is om soepeler schakelen mogelijk te maken en een wat betere kettinglijn te verkrijgen. Ze zijn daarbij wat doorgeschoten en de rol moest ik 2 cm verder naar achteren plaatsen. 2 gaten boren, verplaatsen, klaar. Dan zit ie nog steeds ruimschoots verder naar voren dan bij de MK1. Ik heb zo gereden en geen problemen opgemerkt verder. Ik "remde" de kettingrol niet meer af door licht contact tussen stoel en kettingrol. Jens gaat Roemenie adviseren hierover. Of dat betekent dat de kettingrol zo verplaatst wordt als ik heb gedaan of dat de versterkingsribben in de stoel aangepast worden is nog de vraag. Beide oplossingen werken.
-bij maximaal insturen had ik gemerkt dat 32-406 CCU band rechts aan kon slijpen in de wielkast. Ondanks aanpassing van de lengte van de voorste wielophanging stang kon ik er niet helemaal vanaf komen. Ook iets voor Jens om over te adviseren. Ik kan het gemakkelijk genoeg oplossen middels een extra rubber ring op de veerpoot, maar eleganter is natuurlijk dat het af fabriek oké is. Ook dat gaat Jens aankaarten.
___________
-Een andere reden om Jens te bezoeken was dat ik de vormen voor z'n zonnedak mocht lenen. Jens heeft dat zonnedak met geïntegreerd 120W zonnepaneel bedacht om een eventuele e-ondersteuning extra bereik te geven. Hij heeft dit dak uitgebreid beschreven op het Velomobilforum. Het is een zijweggetje, de belangstelling is gering en het heeft dus geen prioriteit voor Jens. Mijn voornaamste belang is het uit de zon zitten (ik heb een zonne-allergie) en als ik dan mijn oversized boordaccu (12V/12Ah) nooit aan de lader in huis hoef te hebben is dat mooi meegenomen.
Het hanteren, openen, sluiten, vast maken is gelijk aan de racekap. Het is een modulaire toevoeging van het Bulk concept.
In de zomer is de opbrengst van het 120W paneel natuurlijk erg ruim. Maar op donkere dagen in herfst en winter met veel minder PV opbrengst, is het wel prettig om ook nog voldoende capaciteit te hebben. Bij regen en storm gaat natuurlijk de racekap erop. Maar ik zit liever met het hoofd vrij met onbelemmerd zicht rondom en dan is dit dakje ideaal.