30-Oct-2024, 12:42 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Oct-2024, 12:46 PM door 365cycle.)
(30-Oct-2024, 08:26 AM)Arno boogaart schreef: De felle verlichting van auto’s is inderdaad een groot probleem, fiets zelf vaak in het donker over een fietspad aan de linkerkant van de weg op een onverlichte weg door, dat veel automobilisten blijkbaar bang zijn in het donker of slechte ogen hebben rijden ze daar op een weg waar slechts 60 km toegestaan is met groot licht.Bepaalde wat luxere moderne auto's hebben een zogeheten "grootlichtautomaat". Die dimt automatisch wanneer je een tegenligger hebt... wanneer die tegenligger ook een bak licht voert en het liefst de vorm van een auto heeft.
Probeer het maar eens, pak een felle zaklamp en schijn direct naar de neus van de auto. Het groot licht gaat uit, tot je dat lampje uit doet; dan springt het direct weer aan.
Die techniek is niet gemaakt op fietsers en zou mijns inziens echt verboden moeten zijn. De enige auto's waarbij me opvalt dat dit vrij consequent goed gaat is gek genoeg Porsche. Als ik met m'n velomobiel of zelfs vouwfiets (klein ledlampje!) aan kom rijden en het grootlicht gaat direct, altijd met hetzelfde tijdsinterval, uit op het stuk weg waar ik rijd (volgens mij blinderen ze echt een deel van de lamp), is het zonder uitzondering een Porsche Taycan, Macan of Panamera (die drie kom ik het meest tegen).
Waarom concerngenoten Audi en Volkswagen dat dan weer niet kunnen begrijp ik niet.
Er is echter nog een ander probleem met felle verlichting dat ik pas begreep toen ik met verlichting voor velomobielen bezig was. Tweeledig:
- De B+M IQ-XE koplamp is erg zuinig en geeft veel licht, maar wel een hele smalle bundel. Snel een haakse bocht insturen is lastig, want in het donker is het dan compleet zwart waar je naartoe stuurt. Het nadeel van veel licht is dat je alleen nog maar wat ziet in je lichtbundel!
- Met de B+M Cyo Premium (80 lux) durfde ik 's nachts niet zomaar sneller dan 40 km/h. De bundel was gewoon niet krachtig genoeg om ver voor me op de weg te kunnen kijken. De IQ-X is dat wél, zolang de weg ongeveer recht is rijd ik zonder zorgen 60 km/h in het pikkedonker. M.a.w.: Van meer licht ga je sneller rijden!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.