03-Nov-2024, 02:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Nov-2024, 02:50 PM door Jeroen S.)
Ik heb als ik ga fietsen altijd banden op mijn velgen, dus ik reken inderdaad ook de bandenmaat mee bij de wielomtrek. 25 of 28 maakt niet zo veel, maar 1.0 of 2.0 inch wel. 26 of 28 inch wiel achter scheelt ook. Bij de grote verzetten maakt het meer uit of je met een klein wieltje rond rijdt. 1:1 scheelt het bijvoorbeeld 40 cm. Bij de zwaarste versnelling 4:1 dan wordt het 4x40=160cm. Om dezelfde afgelegde weg te halen als met en groot wiel, met een klein achterwieltje moet je daar dus ongeveer een 5:1 rijden. Even gemakshalve rekenend met 2.0 meter voor het grote en 1,60 voor het kleine.
Mijn ervaring dat een ketting die bij klein-klein te lang is zorgt voor een derailleur die zich te ver omhoog vouwt. Dan gaat het ratelen, maar verder gebeurt er niks ernstigs. ( tot nu toe) Het risico dat je echt op klein-klein belandt is bij mij niet zo heel groot, want dan schakel ik voor wel op.
Bij een ketting die te kort is voor groot-groot kan die dankzij alle moderne schakelinkepingen wel de beweging maken, en toch op het te grote kransje belanden. Dan het risico dat er iets knak zegt erg groot. Leve de verwisselbare achterderailleurpad.
Mijn ervaring dat een ketting die bij klein-klein te lang is zorgt voor een derailleur die zich te ver omhoog vouwt. Dan gaat het ratelen, maar verder gebeurt er niks ernstigs. ( tot nu toe) Het risico dat je echt op klein-klein belandt is bij mij niet zo heel groot, want dan schakel ik voor wel op.
Bij een ketting die te kort is voor groot-groot kan die dankzij alle moderne schakelinkepingen wel de beweging maken, en toch op het te grote kransje belanden. Dan het risico dat er iets knak zegt erg groot. Leve de verwisselbare achterderailleurpad.